Zarządca infrastruktury poszukuje wykonawcy dokumentacji przedprojektowej dla linii 7 od Lublina do granicy oraz dla równoległej, szerokotorowej linii 7. Cel to przyspieszenie pociągów i poprawa przepustowości na tym ważnym odcinku „korytarza solidarnościowego” w stronę Ukrainy. Oferty można składać do godziny 10 17 kwietnia.
Przedmiotem tego samego zamówienia – oprócz studium wykonalności – są też: program funkcjonalno-użytkowy dla projektu, badania geotechniczne i dokumentacja geologiczna dla wszystkich wariantów. PKP PLK oczekują także przygotowania
koncepcji zagospodarowania terenu przejścia granicznego Dorohusk – Jagodzin (prowadzony przez nie
ruch towarowy szybko rośnie). Prawo opcji obejmuje uszczegółowienie najkorzystniejszego wariantu oraz koncepcję programowo-przestrzenną.
Przyszła inwestycja będzie realizowana na liniach: 7 (odcinek Lublin Główny – Dorohusk Granica Państwa, km 174,973 – 271,533) i szerokotorowej 63 (cała długość: Dorohusk – Zawadówka Naftobaza). Obecnie ich infrastruktura – według oceny PKP PLK – jest niewystarczająca zarówno z powodu zużycia (zbyt niska prędkość maksymalna, zły stan obiektów obsługi podróżnych), jak i z innych przyczyn (zbyt niska przepustowość – zwłaszcza na końcowym, jednotorowym odcinku linii 7, zbyt krótkie w stosunku do parametrów wymaganych na sieci TEN-T tory stacyjne i niedostosowane do potrzeb układy torowe stacji, zbyt mało punktów nadawczo-odbiorczych, brak elektryfikacji końcówki linii 7 i całej 63, a także brak odpowiedniej infrastruktury przejścia granicznego). Oprócz usunięcia tych mankamentów modernizacja ma obejmować montaż systemu dynamicznej informacji pasażerskiej na linii 7 (linia 63 nadal będzie służyła tylko przewozom towarowym).
Wszystkie zaproponowane warianty muszą obejmować elektryfikację końcowego odcinka linii 7 oraz podniesienie dopuszczalnych nacisków na oś do wartości: 221 kN (LK7) i 245 kN (LK63). Warianty modernizacji i budowy nowej infrastruktury (tzn. wiążące się z wykroczeniem poza obecne granice terenu kolejowego) będą miały znacznie dłuższą listę elementów obowiązkowych. Obie linie będą musiały zostać w nich dostosowane do kursowania składów o długości 750 m. Inwestor wymaga też przebudowy skrzyżowań na stacyjnych grupach towarowych i pasażerskich na dwupoziomowe oraz zwiększenia prędkości maksymalnej pociągów pasażerskich do 160, a towarowych – do 120 km/h (LK7). Jeden z wariantów zakłada zwiększenie prędkości nawet do 200 km/h. Na linii 63 prędkość ma wzrosnąć do 80 km/h (z możliwością zwiększenia do 100 lub 120 km/h). Również ta linia będzie musiała zostać zelektryfikowana. Wymagana skrajnia to odpowiednio: GPL-2 (LK7) i GOST 9238 (LK63).
Studium ma być przygotowane jako załącznik do wniosku o dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej. Równocześnie strona ukraińska ma zająć się przygotowaniami do modernizacji odcinka po swojej stronie – od granicy do Kowla.