Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Szybciej z Krakowa nad Morze Czarne?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-01-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, 24 stycznia 2011

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Szybciej z Krakowa nad Morze Czarne?
Małopolska przekonuje UE do budowy linii kolejowej Podłęże – Piekiełko – granica Polski ze Słowacją, łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym w ramach Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Przebiegające przez Kraków połączenie, na które mieszkańcy regionu czekają od 1970 r., stanowić będzie najkrótszą drogę z południowej Polski do portów Morza Czarnego.

Pozwoli to na usprawnienie ruchu towarowego między Polską, Rumunią, Słowacją i Węgrami. 24 stycznia, na wideokonferencji prasowej z Brukseli wicemarszałek Roman Ciepiela, i Róża Thun, poseł do Parlamentu Europejskiego, poinformowali o wynikach spotkania z przedstawicielami Komisji Europejskiej w sprawie nowej linii kolejowej.

- Znaczenie małopolskiego odcinka sieci TEN-T jest widoczne w całym europejskim układzie transportowym. Najważniejsze znaczenie ma połączenie portów bałtyckich i Morza Czarnego. Mamy nadzieję, że kilkudziesięcioletni okres przygotowywania tej linii już dobiega końca. Konieczność realizacji inwestycji jest konieczna zarówno z regionalnego, jak i z europejskiego punktu widzenia, biorąc pod uwagę także politykę rozwoju europejskiego rynku wewnętrznego – zaznaczył Roman Ciepiela.

- Zależy nam by podkreślić, że ten konkretny projekt doskonale wpisuje się w politykę transportową UE. Naszą inicjatywę poparli eurodeputowani z czterech krajów, dla których projekt odcinka jest ważny – Polski, Węgier, Słowacji i Rumunii. Pokazaliśmy tym samym, że skutecznie łączymy politykę regionalną i europejską – mówiła Róża Thun.

Małopolska od lat zabiega, o to, aby znaleźć się na trasie europejskich korytarzy transportowych. W Polsce miałaby zostać zbudowana linia kolejowa na trasie Podłęże -Piekiełko - granica Polski ze Słowacją. O takie zapisy dotyczące modyfikacji i uzupełnienia przebiegu Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) na terytorium Polski zabiega od 2009 r. wicemarszałek Małopolski Roman Ciepiela wspierany przez eurodeputowanych Różę Thun i Bogusława Sonika. 24 stycznia w Brukseli do poparcia takiego rozwiązania namawiali przedstawicieli Komisji Europejskiej wicemarszałek Roman Ciepiela, Anna Krukowska ze stałego przedstawicielstwa RP przy UE, Róża Thun, poseł do Parlamentu Europejskiego, i Tomasz Lachowicz, dyrektor Generalnego Przedstawicielstwa PKP S.A. w Brukseli

W ramach prowadzonych przez władze samorządowe Małopolski starań o wprowadzenie uzupełnienia TEN-T o linię Podłęże-Piekiełko odbyły się m.in. spotkania z samorządowcami ze Słowacji, którzy poparli inicjatywę samorządu naszego regionu. O wsparcie tego projektu wicemarszałek Roman Ciepiela zabiegał wielokrotnie w Ministerstwie Infrastruktury. Rząd uwzględnił postulat samorządu województwa i wiosną 2010 r. Polska jako pierwszy kraj przedstawiła Komisji Europejskiej swoją kompleksową propozycję w sprawie modyfikacji przebiegu TEN-T. Wcześniej nasze propozycje zostały uzgodnione z krajami Grupy Wyszehradzkiej.

Inicjatywę poparli posłowie do Parlamentu Europejskiego Róża Thun i Bogusław Sonik. Róża Thun zebrała 56 podpisów eurodeputowanych z Polski, Słowacji, Węgier i Rumunii pod apelem do Siima Kallasa - wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej, a zarazem komisarza ds. transportu - o wsparcie dla budowy linii Podłęże - Piekiełko w ramach TEN-T.

Apel do komisarza Kallasa wysłał także marszałek Marek Sowa. Zwraca on uwagę, że transport towarów i osób stanowi jeden z kluczowych czynników wzrostu, rozwoju gospodarczego i spójności terytorialnej Unii Europejskiej. Przegląd TEN-T „stanowi doskonałą okazję do położenia nacisku na takie wyznaczenie przebiegu korytarzy, aby przyniosły one jak najwięcej korzyści obywatelom Europy” – pisze marszałek Małopolski. Marszałek podnosi znaczenie połączenia z Krakowa na Słowację i dalej do Budapesztu i Morza Czarnego. Po słowackiej stronie odcinek Plavec – Presov – Koszyce jest już częścią TEN-T. Dołączenie do sieci przedłużenia do Krakowa połączy dwa ważne węzły – Kraków i Koszyce – co pozwoli na pełen wykorzystanie istniejącego w tych regionach potencjału społeczno-ekonomicznego.

– Połączenie przez Kraków, na które mieszkańcy regionu czekają od 1970 r., stanowić będzie najkrótszą drogę z południowej Polski do portów Morza Czarnego. Pozwoli to na usprawnienie ruchu towarowego między Polską, Rumunią, Słowacją i Węgrami, kluczowego dla niskowęglowego rozwoju gospodarczego państw członkowskich z Europy Środkowo-Wschodniej – zaznacza Marek Sowa.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków: Nowy rozkład

Pasażer

Kraków: Nowy rozkład

Gazeta Krakowska 25 listopada 2011

Małopolski rozkład tajemnic

Warte uwagi

Małopolski rozkład tajemnic

Krzysztof Kuś 25 listopada 2011

Wrócą pociągi na linię Tarnów - Szczucin?

Infrastruktura

Wrócą pociągi na linię Tarnów - Szczucin?

dl, Rynek Kolejowy 05 grudnia 2011

Oświęcim-Kraków: Tylko z przesiadką

Pasażer

Oświęcim-Kraków: Tylko z przesiadką

Gazeta Krakowska 14 grudnia 2011

Aglomeracja krakowska - nowa jakość infrastruktury kolejowej

Infrastruktura

Zobacz również:

Kraków: Nowy rozkład

Pasażer

Kraków: Nowy rozkład

Gazeta Krakowska 25 listopada 2011

Małopolski rozkład tajemnic

Warte uwagi

Małopolski rozkład tajemnic

Krzysztof Kuś 25 listopada 2011

Wrócą pociągi na linię Tarnów - Szczucin?

Infrastruktura

Wrócą pociągi na linię Tarnów - Szczucin?

dl, Rynek Kolejowy 05 grudnia 2011

Oświęcim-Kraków: Tylko z przesiadką

Pasażer

Oświęcim-Kraków: Tylko z przesiadką

Gazeta Krakowska 14 grudnia 2011

Aglomeracja krakowska - nowa jakość infrastruktury kolejowej

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5