PKP Polskie Linie Kolejowe planują modernizację odcinka linii kolejowej nr 108 od Jasła do Nowego Zagórza wraz z budową nowej łącznicy pod Jasłem. Czy po zakończeniu prac oferta będzie przyciągać pasażerów?
Wiadomo, że prace na Podkarpaciu
obejmą wymianę infrastruktury torowej oraz przebudowę peronów na stacjach i przystankach między Jasłem a Nowym Zagórzem. Zakres prac określonych przez zamawiającego jest naprawdę duży i ma doprowadzić (temu będzie służyć także nowa łącznica omijająca Jasło) do znacznego skrócenia czasu przejazdu między Rzeszowem. Jednak dotąd deklaracje modernizacji linii w południowej części Podkarpacia nie robiły wielkiego wrażenia na samorządzie. Wykonane już prace nie sprawiły, że do Sanoka czy Krosna dociera więcej regionalnych pociągów. Teraz region zapowiada, że będzie inaczej.
– Remont, a raczej modernizacja linii potrwa kilka lat, stąd przygotowanie oferty będzie poprzedzone analizą potrzeb oraz możliwości techniczno–organizacyjnych. Linia 108 jest linią jednotorową. Jeżeli czas przejazdu będzie atrakcyjny, pojawią się również pociągi dalekobieżne typu IC, co w tworzeniu oferty regionalnej należy uwzględnić – zaznacza Aleksandra Gorzelak-Nieduży z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego. Warto jednak pamiętać, że dwa pociągi IC już do Krosna i Sanoka docierają (dzięki współpracy taborowej z SKPL) sumarycznie (kursują także w weekendy) dając lepszą ofertę niż Polregio zatrudniane przez region do obsługi lokalnych pociągów.
Deklaracje regionu jednak mogą cieszyć.
– Jedno jest pewne, oferta znacząco ulegnie poprawie. Planujemy wprowadzenie nowej oferty w postaci pociągów regionalnych przyśpieszonych i przyspieszonych odcinkowo po linii 106. Województwo dąży do tego, aby tam, gdzie są linie kolejowe, transport kolejowy był dominującym środkiem przemieszczania się w publicznym transporcie zbiorowym – dodaje przedstawicielka regionu i mówi, że standardowa oferta będzie przewidywała minimum 8 par pociągów na danej linii. To, w stosunku do obecnej sytuacji wręcz rewolucja. Przypomnijmy bowiem, że teraz po linii 108 kursują dwie pary pociągów, a w weekendy tylko jedna.
Po zakończeniu prac budowlanych pociągi pasażerskie będą kursować z prędkości 120 km/h ze ograniczeniami do 80 km/h na ostrych łukach - na kilku fragmentach trasy. Warto też wspomnieć, że w dłuższej perspektywie czasowej
PKP PLK chcą zelektryfikować linie 102 i 108 w kierunku Ukrainy.