Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Szybciej pociągiem z Zielonej Góry do Poznania

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-10-2006
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Gazeta Wyborcza, 10 października 2006

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Szybciej pociągiem z Zielonej Góry do Poznania
Podróż pociągiem ekspresowym z Zielonej Góry do Poznania może trwać zaledwie 1 godzinę i 15 minut. Niemożliwe? Możliwe! Jeśli trasa ominie Czerwieńsk. Nowy odcinek torów ma być zbudowany w latach 2007-2013.

Dziś podróż pociągiem z Zielonej Góry do Sulechowa zajmuje nawet 50 minut. Wszystko przez to, że trzeba jechać przez Czerwieńsk, gdzie pociąg niemal zawsze stoi w oczekiwaniu na zmianę zwrotnicy na Sulechów. Podróż mogłaby trwać dużo krócej, gdyby tory omijały Czerwieńsk. Zapis o budowie łącznicy pojawił się w projekcie Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013. - Budowa jest wpisana do zadań priorytetowych, co oznacza, że nie musiałaby konkurować z innymi inwestycjami - mówi Piotr Tykwiński, dyrektor Departamentu Gospodarki w Urzędzie Marszałkowskim. Zadania priorytetowe dotyczą nie tylko łącznicy, ale również modernizacji torów od Czerwieńska do Zbąszynka, a także od Zbąszynka do Gorzowa Wlkp. oraz Kostrzyna do Gorzowa.

Niewątpliwie najciekawszą inwestycją jest budowa trasy, która ominie Czerwieńsk. Łącznica miałaby przebiegać od Przylepu do Pomorska. Nowy odcinek ma mieć długość ok. 2,3 km. Dalej pociąg jechałby już jak dotąd przez stary most. Przewidywalny koszt zadania to ok. 23 mln zł.

Jak inwestycje kolejowe wpłyną na czas podróży? Znacząco zmniejszy się czas przejazdu z Zielonej Góry do Sulechowa. Po wybudowaniu łącznicy potrwa on jedynie 16 minut. W efekcie szybciej pojedziemy również do Poznania. Tym bardziej że w planach jest też modernizacja linii od Czerwieńska do Zbąszynka. Jak ocenia właściciel trasy, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, stan torów jest bardzo zły. Pociągi jeżdżą po nich ze średnią prędkością 60 km na godz. Jeśli remontu na trasie nie będzie, to zostanie ona zamknięta w 2010 r. Teraz w ciągu doby jeździ tędy 20 pociągów pasażerskich i 30 towarowych. Czas przejazdu z Zielonej Góry do Zbąszynka to 81 minut. - To oczywiście bardzo długo. Po modernizacji linii i wybudowaniu łącznicy ten sam odcinek pociągi będą mogły pokonać w 35 minut - zapewnia Tykwiński. Inwestycja miałaby kosztować 60 mln zł.

Oba zadania miałyby zostać wykonane w latach 2009-2013. - Do 2009 r. trzeba by opracować studium wykonalności, opracować dokumentację, wykupić grunty - wymienia dyrektor Departamentu Gospodarki. Wylicza również, o ile skróciłaby się podróż z Zielonej Góry do Poznania. Pociąg osobowy jedzie teraz 2 godziny 39 minut. Po remontach jechałby o 46 minut krócej. Czas przejazdu ekspresu zmniejszyłby się z 2 godzin 10 minut do 75 minut.

Modernizacja jest również potrzebna na odcinku od Zbąszynka do Gorzowa. - Szynobus pokonuje teraz tę trasę w 99 minut. Zdarza się, że musi tam zwalniać do 10 km na godz. Po modernizacji mógłby jechać nie 99, ale 63 minuty - zapewnia Tykwiński. Remont tej trasy to kolejne 60 mln zł.

Zarówno spółka PKP PLK, jak i Urząd Marszałkowski nie mają wątpliwości, że kolej w Lubuskiem trzeba modernizować. Problemem są jednak pieniądze. - Spółka PKP PLK skupia się teraz na głównych liniach państwowych, jak choćby trasa Berlin - Warszawa. Na pozostałe brakuje nam pieniędzy - mówi Waldemar Osypiński, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Zielonej Górze. W rozmowach między spółką a samorządem mówi się o podziale kosztów po połowie.

Marszałek lubuski zwrócił się już do Ministerstwa Finansów z prośbą o wymianę zadań. Rząd miałby przejąć od samorządu budowę mostu w Milsku wraz z drogami dojazdowymi. - To w końcu inwestycja o znaczeniu krajowym - mówi Jerzy Materna, poseł PiS, który również jest zaangażowany w wybudowanie łącznicy stanowiącej obejście Czerwieńska. - Jeśli rząd przejmie od nas inwestycję w Milsku, sprawy kolejowe znajdą się wśród zadań priorytetowych w Regionalnym Programie Operacyjnym. Jeśli natomiast Ministerstwo Transportu nie poprze naszej propozycji, remonty kolei będą musiały konkurować z innymi inwestycjami. Nie oznacza to jednak, że wycofamy się z planu remontu lubuskiej kolei - wyjaśnia Tykwiński.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5