Szwedzkie Koleje zakończyły procedurę wyboru dostawcy 25 pociągów zdolnych poruszać się z prędkością 250 km/h. W kontrakcie znalazła się również modernizacja istniejącej floty szybkich ezt X2000 oraz utrzymanie i modernizacja wagonów sypialnych.
Postępowanie na dostawę od 25 do 30 szybkich zestawów, zdolnych rozpędzać się przynajmniej do 250 km/h, rozpoczęło się w 2017 roku. Projekt Delta – bo tak się nazywa – zawierał w sobie także inne elementy. M.in utrzymanie istniejącej floty wyprodukowanych w latach 90. szybkich pociągów X2000 oraz zajęcie się utrzymaniem floty wagonów sypialnych.
Koleje Szwedzkie przeprowadziły rozmowy z zainteresowanymi podmiotami, po czym doszły do wniosku, że zamówienie może zrealizować tylko Bombardier, który jest spadkobiercą dorobku technicznego wykorzystanego do budowy 43 egzemplarzy X2000. Ponadto SJ stwierdziło, że z zakupem nowych pojazdów nie można czekać, z uwagi na duże zapotrzebowanie na nowe pociągi. SJ uznało ponadto, że sytuacja jest „pilna” i była „trudna do przewidzenia”. Operator ocenił, że ze względów technicznych tylko Bombardier podoła zadaniu.
Innego zdania był Europejski Trybunał Sprawiedliwości, który w lutym 2019 roku orzekł, że podstawy do ominięcia procedury przetargowej są wątpliwe. Pomimo tego w maju 2019 SJ zdecydował o rozpoczęciu procedury negocjacyjnej z Bombardierem bez uprzedniego zaproszenia do ubiegania się o zamówienie. SJ opublikowały na Europejskiej Platformie Przetargowej jedynie informację ex ante (o dobrowolnej przejrzystości), dotyczącą chęci zakupu od 25 do 30 pociągów dużych prędkości z opcją na 40 kolejnych. Teraz SJ i Bombardier są już gotowi do podpisania umowy.
SJ wciąż nadal stoi na stanowisku, że Bombardier był jedynym dostawcą, zdolnym realizować zamówienie pod względem ekonomicznym i technicznym. Nowe pociągi mają mieć 360 miejsc siedzących i 179 metrów długości.
– Gdyby SJ wznowiły procedurę przetargową od początku i przy zastosowaniu terminów przewidzianych w prawie o zamówieniach publicznych, z zaproszeniem do ubiegania się o zamówienie włącznie, opóźnienia przy projekcie Delta byłyby znaczne. Uniemożliwiłoby to SJ sprostanie stale rosnącym wymaganiom dotyczącym konkurowania z transportem indywidualnym. Zapotrzebowanie na nowe pociągi dużych prędkości było pilne już na początku projektu, teraz jest jeszcze pilniejsze – komentuje SJ.
– Takie opóźnienia uniemożliwiłyby także SJ wniesienie niezbędnego, znaczącego wkładu w realizację celów polityki klimatycznej, ochrony środowiska i transportu w Szwecji. Pod tym względem niezwykle pilne jest sfinalizowanie projektu Delta – uznaje SJ.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.