Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Szwecja: CAF dostarczył pierwszą jednostkę Civity Nordic dla Transitio

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
10-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Szwecja: CAF dostarczył pierwszą jednostkę Civity Nordic dla Transitio
fot. Jönköpings Länstrafik
Największy hiszpański producent taboru szynowego dostarczył pierwszy elektryczny zespół trakcyjny Civity Nordic dla Transitio. Pojazd dotarł z zakładu produkcyjnego w Beasain na stację kolejową Nesjö. Przed rozpoczęciem eksploatacji, zaplanowanym na 2026 rok, mają one przejechać aż 20 tys. kilometrów. W ramach kontraktu dostarczonych zostanie 28 jednostek elektrycznych i hybrydowych.

W roku 2021 szwedzka spółka Transitio zawarła umowę z CAF, największym producentem taboru szynowego w Hiszpanii, na dostawę 28 zespołów trakcyjnych, w tym 20 jednostek elektrycznych oraz 8 jednostek hybrydowych, które będą mogły być zasilane HVO, czyli biopaliwem nowej generacji, do którego produkcji mogą być wykorzystywane przepracowane tłuszcze spożywcze, takie jak olej posmażalniczy, który został wykorzystany wcześniej np. do smażenia frytek. Na początku kwietnia z zakładu produkcyjnego w Beasain w Hiszpanii do stacji kolejowej Nesjö w Szwecji dotarł pierwszy pojazd w wariancie elektrycznym. 

Nowe pojazdy z serii Civity Nordic dla Transitio składają się z czterech członów, a w przestrzeni pasażerskiej znajdą się 193 miejsca siedzące. Ich długość wynosi 76 metrów. W przypadku jazdy pod siecią trakcyjną zarówno jednostki elektryczne, jak i hybrydowe (które będą nieco krótsze – pomieszczą 140 osób na miejscach siedzących, a ich długość wyniesie 67 metrów), będą mogły rozpędzić się do 200 km/h. Z kolei w przypadku zasilania HVO maksymalna prędkość eksploatacyjna wyniesie 140 km/h. Co istotne, eksploatacja tych składów ma być możliwa w skrajnie zróżnicowanych warunkach pogodowych. Charakterystyczne bordowe malowanie może przywodzić na myśl borówkę brusznicę, owoc odgrywający istotną rolę w szwedzkiej tradycji kulinarnej.

Z racji panującego w Szwecji klimatu Civity Nordic mają być zdolne do jazdy zarówno w temperaturze -40 °C, jak również +40 °C. Dlatego przed planowaną eksploatacją w regionach administracyjnych Blekinge, Jönköping, Kalmar i Kronoberg, która ma się rozpocząć już w przyszłym roku, mają one pokonać w ramach testów 20 tys. kilometrów. Jak poinformował portal Railway Supply, kolejny pojazd przechodzi testy w ośrodku doświadczalnym VÚŽ Velim w Czechach, a inny jest testowany pod kątem odporności na ekstremalne warunki klimatyczne w specjalnej komorze w Wiedniu.

Dostawy nowych składów zaplanowano na lata 2025-2027. Warto dodać, że w kontrakcie przewidziano prawo opcji. Jeżeli Transitio zdecyduje się na jego wykorzystanie, CAF dostarczy nawet 26 kolejnych pojazdów, w tym 19 elektrycznych oraz 7 hybrydowych. Jednostki hybrydowe mają obsługiwać linię Kustpilen, która docelowo ma zostać zelektryfikowana. Co ciekawe, Transitio będzie właścicielem pojazdów, ale wydzierżawi je wspomnianym regionom administracyjnym, zaś przewoźnikiem będą szwedzkie koleje państwowe SJ. Spółka ta jest własnością swoich klientów – jednostek samorządu terytorialnego i przewoźników. Została powołana w celu zmniejszenia kosztów zakupu taboru kolejowego. W roku 2017 posiadała ona 145 pociągów.

Model funkcjonowania kolei regionalnej w Szwecji wydaje się godny uwagi w kontekście nieuchronnej transformacji polskiego rynku kolejowych przewozów regionalnych, związanej z IV pakietem kolejowym oraz trwającym od lat impasem w kontekście wymiany parku taborowego Polregio. Paradoksalnie to Polregio mogłoby odegrać wiodącą rolę jako pool taborowy, w szczególności przewoźników samorządowych, do których utworzenia przymierzają się kolejne województwa. Przewoźnik ten posiada bowiem zaplecze techniczne oraz zasoby kadrowe i organizacyjne.

Konieczność dokonania wiążących rozstrzygnięć w tym zakresie wydaje się coraz bardziej paląca, ponieważ spółka będzie musiała wycofać ponad 40% pojazdów w ciągu kilku lat, a jedyną inwestycją taborową w najbliższych latach może okazać się zakup 4 dwuczłonowych jednostek elektrycznych. Polski model, w którym większość samorządów wojewódzkich kupuje tabor w małych lub bardzo małych seriach, niejednokrotnie po kilka sztuk, wydaje się skrajnie nieefektywny, dlatego powołanie krajowego poolu taborowego dla przewoźników regionalnych, który mógłby pozyskiwać nowe pojazdy w ramach większych zamówień – dokładnie tak jak Transitio w Szwecji – wydaje się ze wszech miar pożądane.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Public Transport Service zrealizuje naprawę rewizyjną EN57KM?

Tabor i technika

Public Transport Service zrealizuje naprawę rewizyjną EN57KM?

Mikołaj Kobryński 08 kwietnia 2025

Koleje Małopolskie kupiły podzespoły po uszkodzonym EN57AL

Biznes

SD85 zastąpiły SN84 w obsłudze połączeń z Krakowa [zdjęcia]

Pasażer

ZSSK idą na duże zakupy taborowe

Tabor i technika

ZSSK idą na duże zakupy taborowe

Mikołaj Kobryński 19 marca 2025

Zobacz również:

Public Transport Service zrealizuje naprawę rewizyjną EN57KM?

Tabor i technika

Public Transport Service zrealizuje naprawę rewizyjną EN57KM?

Mikołaj Kobryński 08 kwietnia 2025

Koleje Małopolskie kupiły podzespoły po uszkodzonym EN57AL

Biznes

SD85 zastąpiły SN84 w obsłudze połączeń z Krakowa [zdjęcia]

Pasażer

ZSSK idą na duże zakupy taborowe

Tabor i technika

ZSSK idą na duże zakupy taborowe

Mikołaj Kobryński 19 marca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5