Na wąskotorowej sieci kolei zębatej Matterhorn Gotthard Bahn (MGB) w Szwajcarii rozpoczęły kursowanie z pasażerami nowe elektryczne zespoły trakcyjne Orion produkcji Stadlera. Kontrakt na dostawę 37 trójczłonowych jednostek to największy projekt taborowy w historii MGB, zaś z dniem 19 czerwca eksploatowanych będzie pierwszych 6 pociągów.
Jak wskazuje producent, nowe elektryczne zespoły trakcyjne dla MGB cechuje wysoka efektywność energetyczna i optymalny stosunek mocy do masy za sprawą wykorzystania lekkich materiałów, co umożliwi sprawną obsługę wymagającej alpejskiej trasy Zermatt – Disentis. W układzie napędowym zostały wykorzystane transformatory bezolejowe.
- Pociągi Orion zapewnią także wszystkie funkcjonalności, jakich oczekuje współczesny klient, takie jak przestrzeń dla rowerzystów, osób z niepełnosprawnościami i wózków dziecięcych, czy sieć WiFi. Nie zabraknie również udogodnień potrzebnych z racji charakterystyki przewozów MGB, czyli wydzielonych przedziałów na bagaż i sprzęt sportowy. W przestrzeni pasażerskiej znajdzie się 146 miejsc siedzących, z czego 24 przypadnie na pierwszą klasę - zapowiada produdent.
Trójczłonowe jednostki o długości 56,6 metrów będą mogły kursować w trakcji wielokrotnej do trzech pojazdów. Środkowy człon będzie posiadać większy udział niskiej podłogi. Pociągi rozpędzą się do 120 km/h, przy czym na odcinkach zębatych pod górę będą mogły “wspinać się” z prędkością 35 km/h. Jeszcze w tym roku w użyciu ma być 12 pociągów, natomiast wszystkich 37 jednostek zasili flotę MGB do roku 2028. Zastąpią one składy wagonowe. Pierwszy Orion został zaprezentowany w ubiegłym roku w zakładzie produkcyjnym Stadlera w Bussnag. W tym miejscu warto dodać, że nazwa Orion to skrót od Optimaler Regionalzug Im Oeffentlichen Nahverkehr, co oznacza ni mniej, ni więcej “optymalny pociąg regionalny w transporcie publicznym”, co koresponduje z nazewnictwem przyjętym przez producenta.
MGB zarządza zarówno infrastrukturą kolejową, jak i realizuje działalność przewozową. Spółka powstała w 2003 roku poprzez połączenie BVZ Zermatt-Bahn i Furka Oberalp Bahn. Wąskotorowa sieć kolejowa, licząca 144 km, składa się z tras Zermatt – Brig – Disentis i Andermatt – Göschenen o 1000-milimetrowym rozstawie torów, a zatem w przypadku kolei wąskotorowych relatywnie szerokim. Pociągi na malowniczej sieci MGB pokonują każdego dnia 60 mostów i 29 tuneli. Warto odnotować, że duża część odcinków przebiega w dolinach rzek. Najwyższy punkt na sieci MGB znajduje się na wysokości 2033 metrów nad poziomem morza. Pierwszy odcinek został oddany do użytku już w 1891 roku, a 38 lat później doszło do elektryfikacji trasy z wykorzystaniem osobliwego systemu zasilania - 11 kV AC 16,7 Hz. Nachylenia na sieci MGB sięgają 181 promili.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.