By MHM55 - Own work, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Szwajcarskie koleje federalne wraz z dwoma innymi przewoźnikami zapowiedziały ogromny, dwuetapowy przetarg na 194 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pojazdy mają być dostosowane do ruchu międzynarodowego. SBB zamierzają ujednolicić całą flotę jednopoziomowych EZT, pozbywając się także posiadanych dziś stosunkowo nowych jednostek – informuje „Railway Gazette”.
Spośród 194 elektrycznych zespołów trakcyjnych 106 ma przypaść szwajcarskim kolejom państwowym SBB, 70 – Thurbo, a 18 – RegionAlps (spółka joint venture SBB, prywatnego przewoźnika kolejowo-autobusowego Transports de Martigny et Régions oraz kantonu Valais). Dostarczane jednostki będą musiały należeć do znanej i sprawdzonej już na europejskim rynku rodziny pojazdów. Mają być jednopoziomowe i wykonane w standardzie przeznaczonym do obsługi połączeń aglomeracyjnych i podmiejskich (S-Bahn). Równocześnie jednak zamawiany tabor ma być przystosowany do obsługi pociągów międzynarodowych – producent będzie musiał zapewnić dopuszczenie EZT do ruchu w Niemczech i Austrii, a być może także we Francji.
Do 2 listopada bieżącego roku ma zakończyć się etap wstępnej kwalifikacji oferentów. Do dalszej fazy przejdą najwyżej trzy propozycje, które w terminie do 26 marca 2021 r. zostaną poddane szczegółowej ocenie. Wprowadzenie do służby pierwszego zamówionego zespołu jest planowane na koniec roku 2025. Dostawy mają zakończyć się dopiero w roku 2048.
SBB zamierza odmłodzić swoją flotę i ograniczyć liczbę typów eksploatowanych zespołów trakcyjnych. Wyeliminowane mają zostać EZT z typoszeregu Domino oraz Flirt (dostawy tych ostatnich zakończyły się w 2011 r., należy się więc spodziewać, że z racji młodego wieku zostaną wystawione na sprzedaż). W dalszej kolejności, według strategicznych planów przewoźnika, pojazdy dostarczane od roku 2037 (różniące się specyfikacją) powinny zastąpić wszystkie pozostałe obecnie posiadane EZT z wyjątkiem dwupoziomowych, kursujących w rejonie Zurychu. Również pozostali zamawiający zamierzają zastąpić nowo pozyskanymi pojazdami eksploatowane dziś jednostki: Stadler GTW, Domino i Nina.
Termin składania ofert upływa 3 lipca. Szacunkowa wartość kontraktu wynosi 1,5 mld franków szwajcarskich. Oprócz tak znacznego zamówienia podstawowego przewoźnicy zastrzegają sobie możliwość skorzystania z jeszcze większej opcji, obejmującej aż 316 pojazdów. Zamówienie podstawowe i opcja łącznie składają się zatem z 510 EZT. Możliwe jest też złożenie innych zamówień dodatkowych, polegających na instalacji w jednostkach systemu ETCS oraz na utrzymaniu floty.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.