– Maria Wasiak to osoba silnie związana z kolejnictwem, na pewno ma tu ogromną wiedzę. Ale jeśli spojrzymy na stopień zaniedbań w tym segmencie transportu, to są wątpliwości, czy powinna zajmować się całą infrastrukturą. Bo MIR to przecież nie tylko kolej, ale też drogi, lotnictwo, porty czy całkowicie zaniedbana żegluga śródlądowa – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Jerzy Szmit, poseł PiS, członek sejmowej Komisji Infrastruktury.
Poseł Szmit zauważa, że skoro MIR nie został podzielony na mniejsze części, to oznacza, że do obowiązków Marii Wasiak będzie też zawiadywanie środkami unijnymi. – Nie może być tak, że cała polska polityka będzie podporządkowana wytycznym UE, bo nie zawsze jest tak, że to, co leży w interesie UE, jest też w interesie Polski. Poza tym na kolei stopień wykorzystania środków UE jest rekordowo niski. Musimy o tym pamiętać – twierdzi polityk PiS.
Zwiększyć konkurencyjność Cargo i uporządkować rynek przewozów regionalnych
Jeśli chodzi o wyzwania, które stoją przed nową minister – Jerzy Szmit wymienia m.in. wzmocnienie polskich przewoźników, zarówno pasażerskich, jak i towarowych. Poseł zauważa, że niedawne informacje o tym, iż PKP Cargo chce przejąć udziały w dwóch innych spółkach przewozowych, to nie jest jeszcze recepta na wzrost roli Cargo.
– Ratujemy się myśleniem, którym nowy zarząd się charakteryzuje: zamiast podnoszenia jakości usług, wykupujemy konkurencję. Trzeba się zastanowić co zrobić, żeby spółka sama z siebie nie traciła rynku, tylko była konkurencyjnym przewoźnikiem. Innym wyzwaniem dla nowej pani minister będzie uporządkowanie spraw z segmentem kolejowych przewozów regionalnych. Nie bardzo wiadomo, jak one mają dalej funkcjonować, gdyż część marszałków powołuje własne spółki, a część chce pozostać przy Przewozach Regionalnych – zauważa Jerzy Szmit.
Drogi, lotniska, porty, przekop przez Mierzeję…
W zakresie transportu drogowego, w ocenie posła trzeba przede wszystkim zmienić generalne podejście do zasad rozstrzygania przetargów, tak aby definitywnie odejść od kryterium najniższej ceny. – Poza tym, należy dążyć do osiągnięcia spójności sieci. Mamy pobudowane po kawałku autostrady, nie jest skończona ani A1, ani A2, ani A4, ciągle nie odczuwamy skutków gigantycznych nakładów finansowych – wylicza Szmit.
Inne zadania, jakie stoją przed Marią Wasiak, to zdaniem Jerzego Szmita m.in. twarda rozmowa z samorządowcami, czy nadal rozbudowywać sieć lotnisk regionalnych, które w większości są nierentowne, jak również zapewnienie większego wsparcia dla rozwoju największych polskich portów, które, choć odnotowują wzrost przeładunków, to według Szmita nie otrzymują od rządu odpowiednich środków na rozwój. – Mam też nadzieję, że nowa minister z większym sercem niż dotąd było to obserwowane podejdzie do kwestii budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną – kończy Jerzy Szmit.