Wczoraj przedstawiono projekt zmian Krajowego Programu Kolejowego. Minister Jerzy Szmit i prezes PKP PLK Ireneusz Merchel zaznaczają, że są one bardzo korzystne dla Warmii i Mazur. Obaj wywodzą się z tego regionu.
Jerzy Szmit był w przeszłości marszałkiem województwa warmińsko-mazurskiego, a Ireneusz Merchel – dyrektorem miejscowego zakładu PKP Polskie Linie Kolejowe. Obaj opowiedzieli dziś o zmianach w Krajowym Programie Kolejowym na korzyść województwa.
Przekazany do konsultacji Krajowy Program Kolejowy w województwie warmińsko-mazurskim przewiduje 7 projektów o łącznej wartości ponad 2,3 mld zł. Na liście podstawowej jest 5 projektów za ponad 1,5 mld zł. Lista rezerwowa obejmuje 2 projekty o wartości około 750 mln zł. Więcej o zaktualizowanym programie
piszemy tutaj.
Merchel: Znacząca poprawa w regionie
Dzięki modernizacji i elektryfikacji trasy z Olsztyna do Ełku, przez Korsze pojedziemy o prawie 40 min krócej (jest 2 h 24 min będzie ok. 1 h 47 min). O około 1 h 22 min skróci się podróż w relacji Olsztyn – Szczytno – Ełk (z 3 h 33 min do ok. 2 h 11 min). Krótsze będą podróże na trasie Działdowo – Olsztyn (ok. 16 min) i tym samym o kwadrans skróci się dojazd z Olsztyna do Warszawy.
– W poprzedniej perspektywie modernizacja kolei objęła linię na obrzeżach województwa. Obecna perspektywa i KPK zakładają znaczącą poprawę podroży koleją w regionie. Mieszkańcy Warmii i Mazur będą mogli korzystać z krótszych podróży m.in. z Olsztyna do Ełku, Korsz, Braniewa i Działdowa. Dzięki inwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych zwiększy się atrakcyjność regionu i znaczenie kolei dla gospodarki – mówił Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
Szmit: Lepszy system komunikacyjny– Przekazany do konsultacji Krajowy Program Kolejowy, obiecujący początek działalności lotniska w Szymanach, budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną oraz programy budowy dróg zapewnią zdecydowaną poprawę systemu komunikacji Warmii i Mazur oraz dogodne połączenie w regionie i z całym krajem – dodał Jerzy Szmit, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
– Propozycja rozwoju kolei w województwie warmińsko-mazurskim, przedstawiona w Krajowym Programie Kolejowym, dla mieszkańców oznacza wygodniejszą obsługę komunikacyjną. To również otwarcie regionu i większe możliwości dla gospodarki i korzystniejsze warunki dla rozwoju turystyki – uważa Artur Chojecki, wojewoda warmińsko-mazurski.
Projekty na liście podstawowej:
- Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją (POIiŚ)
- Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn (PO PW)
- Prace na linii kolejowej nr 219 na odcinku Ełk – Szczytno (PO PW)
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 221 Gutkowo – Braniewo (RPO)
- Prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pom. – Iława – Olsztyn – Korsze (śr. krajowe)
Lista rezerwowa:
- Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (gr. państwa) (CEF)
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 220 na odcinku Olsztyn – Gutkowo (RPO)
Podstawowe efekty prac - skrócenie czasu przejazdu:
- w relacji Korsze – Ełk o ok. 32 min z 1h 36 min do ok. 1 h 04 min;
- w relacji Olsztyn – Korsze o ok. 5 min z obecnych 48 min do ok. 43 min;
- w relacji Olsztyn – Korsze – Ełk o ok. 37 min z 2 h 24 min do ok. 1 h 47 min;
- w relacji Działdowo – Olsztyn o ok. 16 min z 1 h 17 min do ok. 1 h 01 min;
- w relacji Warszawa Centr.– Olsztyn Główny o ok. 16 min z 2 h 28 min do ok. 2 h 12 min;
- w relacji Iława – Olsztyn o ok. 6 min z obecnych 50 min do ok. 44 min;
- w relacji Szczytno – Ełk o ok. 1 h 22 min z 2 h 54 min do ok. 1 h 32 min;
- w relacji Olsztyn – Szczytno – Ełk o ok. 1 h 22 min z 3 h 33 min do ok. 2 h 11 min;
- w relacji Gutkowo – Braniewo: obecny czas jazdy: 1 h 49 min; docelowy czas jazdy przy maksymalnej prędkości 120 km/h: ok 1 h 18 min;
- w relacji Białystok – Ełk – Suwałki do ok. 1 h 29 min.