Poseł Jerzy Szmit (PiS), członek sejmowej Komisji Infrastruktury, skrytykował w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” działania rządu w zakresie transportu kolejowego. Uwagi posła dotyczą m.in. sytuacji Przewozów Regionalnych.
Kondycja finansowa PR jest tak zła, że spółka nie płaci PKP PLK rat z tytułu ugody za zaległości z lat wcześniejszych. Teoretycznie może to skutkować zajęciem przez zarządcę infrastruktury majątku PR, w tym taboru i nieruchomości, będących zabezpieczeniem tej ugody. Poseł Szmit uważa, że brak wsparcia dla PR – mając na względzie choćby odmowę Ministra Finansów odnośnie przyznania 1,2 mld dotacji celowej na 2014 na restrukturyzację spółki – jest dążeniem rządu do likwidacji Przewozów Regionalnych.
- Zła sytuacja finansowa Przewozów Regionalnych znana jest nie od dziś. Od chwili jej wyodrębnienia ze struktur PKP bez odpowiedniej restrukturyzacji i przekazania do samorządów wojewódzkich a następnie postawienie jej w sytuacji konkurowania z państwową spółką PKP Intercity było skazane na generowanie strat i pogłębianie się problemów finansowych. Dziś widać, że rząd z determinacją próbuje doprowadzić do faktycznej likwidacji spółki i przejęcia całości połączeń w Polsce lub wprowadzenia operatorów zagranicznych – uważa Jerzy Szmit.
Polityk odniósł się też do kwestii niedawnej decyzji Sejmu, który głosami koalicji odebrał PKP PLK 1 mld zł na działania inwestycyjne. Szmit uważa, iż ta decyzja, wraz z wcześniejszymi założeniami rządu, by odebrać samorządom wojewódzkim dostęp do środków z Funduszu Kolejowego, łączy się w całość działań, które można określić jego zdaniem jako ratowanie budżetu państwa kosztem kolei.
Samorządy będą jednak najprawdopodobniej mogły nadal korzystać z FK. Jak niedawno informowaliśmy, w pismach rozesłanych do marszałków, Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej poinformowało, że w 2014 r. każde z województw otrzyma 6,25 mln zł na inwestycje w tabor kolejowy – choć wcześniej resort transportu zapowiadał, że środki te mają być jednak samorządom odebrane.
Poseł Szmit uważa, że gdyby zmiany w zakresie zasad wydatkowania środków z FK zostały wdrożone w życie, oznaczałoby to załamanie umowy pomiędzy rządem a województwami, która zobowiązywała rząd do przekazywania do 2015r. środków z FK samorządom wojewódzkim z przeznaczeniem na inwestycje. Zdaniem posła, decyzja taka byłaby tym bardziej szkodliwa, że samorządy wojewódzkie utraciłyby istotne wsparcie finansowe przeznaczane na unowocześnianie taboru, a zatem – na polepszanie warunków podróżowania pasażerów w swoich regionach. – Samorządy powinny wymagać dotrzymania umowy – zwraca uwagę Jerzy Szmit.