Władze niemieckiego landu Szlezwik-Holsztyn powołały własny pool taborowy. Zamówione już przez spółkę pojazdy dużej pojemności mają rozpocząć kursowanie z końcem 2027 r. Operator połączeń zostanie wybrany w otwartym przetargu.
Spółka o nazwie ZUG.SH ma wynajmować pojazdy szynowe operatorom, którzy wygrają przetargi na przewozy użyteczności publicznej. Według władz landu takie rozwiązanie poszerzy krąg potencjalnych oferentów, zachęcając kolejne (również mniej zasobne finansowo) spółki do ubiegania się o zlecenia i zwiększając konkurencję między nimi. Docelowo ma to pozwolić na wybór ofert zarówno korzystniejszych pod względem finansowym, jak i atrakcyjniejszych dla pasażerów.
42 półpiętrowe EZT
Jak podaje Niemiecka Agencja Prasowa, władze landu szacują, że utworzenie ZUG.SH przyniesie im w ciągu 30 lat od 70 mln do 110 mln euro oszczędności. Departament transportu Szlezwika-Holsztynu próbował wcześniej pozyskać finansowanie zakupu nowego taboru, jednak żadna instytucja finansowa nie wyraziła takiej chęci.
Flota ZUG.SH będzie składała się z 42 częściowo piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Coradia Max produkcji Alstomu (podobnych do tych
zamówionych niedawno przez DB Regio). Na ich zakup przeznaczono pół miliarda euro. Pojazdy zostały już zamówione. Zostaną one skierowane do obsługi linii „Centrum – Południowy Zachód”, łączących Hamburg z Kilonią i Flensburgiem (RE7/70) oraz z Wrist i Itzehoe (RB 61/71). Pociągi w nowej obsadzie zaczną kursować – według harmonogramu – w grudniu 2027 r.
Są wzorce – nie tylko w Niemczech
Wcześniej własny
pool taborowy pod nazwą Fahma (skrót od
Fahrzeug Management) powołały władze regionu Ren – Men w południowej Hesji. Przed kilkoma laty ogłosił on przetarg na 27 wodorowych zespołów trakcyjnych (
zamówienie również zdobył Alstom). Było to wówczas największa flota zasilanych wodorem pojazdów szynowych na świecie. Poza Niemcami tworzenie regionalnych podmiotów tego typu
planowano kilka lat temu również w Czechach. W Norwegii działa natomiast państwowy
pool Norske Tog.
Przed kilkoma laty zamiar zorganizowania ogólnopolskiego
poolu taborowego
ogłosiła spółka PKP SA. Opublikowaliśmy wówczas obszerną analizę
zalet i wad takiego pomysłu. Do utworzenia takiego podmiotu (wynajmującego EZT dużych prędkości) przymierzał się też CPK, jednak nowy pełnomocnik rządu poinformował o
rezygnacji z tej inicjatywy.