Brawura, pośpiech, rutyna i skłonność do ryzyka kierowców oraz pieszych – to główne przyczyny 98 % wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych, przejściach dla pieszych i torach kolejowych. Dlatego PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach Programu Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego obejmującego ponad 200 inicjatyw, prowadzą kampanię społeczną Bezpieczny Przejazd. Dzisiaj wystartowała już XI edycja akcji, w nowej odsłonie i z nowym hasłem – „Szlaban na ryzyko!”. Warto przypomnieć, że 2014 r. był najbezpieczniejszy w historii. Swoje pomysły na wzmocnienie bezpieczeństwa przedstawiają też firmy z branży.
Od 2011 roku liczba wypadków na kolei zmniejszyła się o jedną czwartą, a osób poszkodowanych o 44 %. W 2014 roku na przejazdach zanotowano o 14 % mniej wypadków niż w 2013. To efekt prowadzonej od 2005 roku kampanii społecznej, ale także największego w historii programu inwestycyjnego, w ramach którego PLK remontują tysiące km linii kolejowych czy modernizują 1400 przejazdów i 3000 rozjazdów kolejowych za sumę 3 miliardów złotych.
– Wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe są bezpieczne. Niezależnie od kategorii, gwarantują pieszym i kierowcom bezpieczne pokonanie torów. Pod jednym warunkiem: poszanowania przepisów o ruchu drogowym. A z tym w Polsce wciąż jest największy problem, bo wielu z nas mniej lub bardziej świadomie je ignoruje. Dlatego od 11 lat prowadzimy kampanię społeczną Bezpieczny Przejazd – mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W ciągu minionych 12 miesięcy w wyniku nieprzestrzegania przepisów na przejazdach kolejowo-drogowych poszkodowanych zostało 69 osób. Wskutek wtargnięcia na tory w miejscach niedozwolonych ucierpiało 241 pieszych. Każde tego typu zdarzenie obok podstawowego wymiaru, jakim jest tragedia poszkodowanych i ich rodzin, przynosi szereg negatywnych kosztów dla społeczeństwa i gospodarki. Koszty strat moralnych, cierpienia i utraty bliskich trudno oszacować. Pozostałe, według wyliczeń np. Banku Światowego, liczone są w milionach złotych. Wśród nich są wypłaty odszkodowań, koszty działania służb ratunkowych, leczenia i rehabilitacji rannych oraz utraty PKB, niewytworzonego przez osoby, które zginęły.
Według analizy przeprowadzonej przez Zakłady Automatyki Kombud wynika, że do największej liczby wypadków dochodzi w czasie wakacji. Najgroźniejsze są środy i czwartki. Firmy z branży mają pomysły, jak dodatkowo wzmocnić bezpieczeństwo. W ramach finansowanego przez UE projektu „Ocena i technologia bezpieczniejszych przejazdów kolejowych w Europie” (SELCAT) sporządzono raport, który jako jedną z głównych metod podniesienia bezpieczeństwa na przejazdach wskazuje technologię wykrywania stałych lub ruchomych przeszkód w strefie przejazdu.
– W ślad za zwiększeniem natężenia ruchu samochodowego oraz prędkości pociągów, musi iść poprawa bezpieczeństwa przejazdów kolejowych. Nasi inżynierowie śledzą rozwój systemów zabezpieczeń w innych krajach i pracują nad wprowadzeniem najbardziej efektywnych rozwiązań w Polsce. Dużą nadzieję wiążemy z systemem detekcji przeszkód w strefie przejazdu, który pozwala na znaczne ograniczenie wypadków. Niezwykle istotna jest również zmiana świadomości społecznej. Dzięki prowadzonej przez PKP PLK kampanii „Bezpieczny Przejazd…”, coraz więcej osób wie, jak zadbać o swoje bezpieczeństwo na przejeździe – mówi Anna Szczygielska, członek zarządu Zakładów Automatyki Kombud SA.
Liczby:
12 307 – liczba przejazdów kolejowo-drogowych oraz przejść zarządzanych przez PLK
1400 – modernizację tylu przejazdów w latach 2012 – 2015 obejmuje program inwestycyjny PLK
241 – pieszych ucierpiało w 2014 r. wskutek wtargnięcia na tory
69 – osób zostało poszkodowanych w 2014 r. w wyniku nieprzestrzegania przepisów na przejazdach
44 – o tyle procent od 2011 r. zmniejszyła się liczba poszkodowanych w wypadkach kolejowych
14 – tyle procent mniej wypadów niż w 2013 r. odnotowano na przejazdach w 2014 r.
10 – edycji kampanii „Bezpieczny Przejazd” odbyło się do tej pory