Urząd Transportu Kolejowego wydał osiem nowych decyzji w sprawie otwartego dostępu do torów. Zgody na nowe połączenia otrzymały Koleje Małopolskie, Leo Express i częściowo RegioJet. Większość zaplanowanych połączeń nie pojawi się jednak na torach, gdyż Urząd obawia się o przepustowość infrastruktury i przychody dotowanego PKP Intercity.
O mechanizmie przyznawania otwartego dostępu do torów
pisaliśmy wielokrotnie. Zgodnie z przyjętą w Polsce praktyką, przewoźnicy kolejowi muszą informować o planowanych połączeniach komercyjnych (niedotowanych) na półtora roku przed ich uruchomieniem. Na start połączeń musi wydać zgodę Urząd Transportu Kolejowego. Na wniosek organizatorów transportu lub przewoźników przeprowadza się w tym procesie badanie wpływu nowej oferty na dotowane połączenia służby publicznej (PSO).
W ostatnim czasie, jak podkreślał sam UTK,
wydawane decyzje były najczęściej pozytywne, o ile same wnioski spełniały wymagania formalne; inna sprawa, że ich wydawanie
trwało często kilkanaście i więcej miesięcy. Teraz Urząd opublikował cały szereg nowych decyzji w odpowiedzi na wnioski składane w różnym czasie przez aż trzech przewoźników.
Koleje Małopolskie mogą jechać do Częstochowy
Jak informuje UTK, Koleje Małopolskie
w ramach przyznanego otwartego dostępu chcą uruchamiać połączenie na trasie Kraków Główny – Częstochowa i w relacji powrotnej w piątki, soboty, niedziele oraz wybrane dni świąteczne od 11 grudnia 2022 r. do 11 grudnia 2027 r. Planowane stacje zatrzymań to: Kraków Główny, Słomniki Miasto, Słomniki, Miechów, Tunel, Kozłów, Koniecpol, Częstochowa Raków, Częstochowa.
Wniosek został zatwierdzony przez UTK. - Nowa oferta uzupełni dotychczasowy rozkład jazdy w szczególności dla osób planujących podróże w celach turystycznych - podał urząd. Wniosek o tą trasę złożono 11 czerwca 2021 r. Na wniosek Polregio przeprowadzono badanie równowagi ekonomicznej.
Leo Express coddzienie z Pragi do Krakowa
Czeski przewoźnik Leo Express otrzymał zgodę na uruchomienie codziennie jednej pary pociągów z Pragi przez Pardubice, Ołomuniec, Ostrawę, Bohumin, Tychy, Katowice do Krakowa. To
rozszerzenie obecnych, weekendowych przewozów z Czech. Co ciekawe, wnioski zostały złożone równolegle przez dwie spółki - Leo Express s.r.o i Leo Express Global.
W postępowaniu Leo Express żaden z uprawnionych podmiotów nie wystąpił z wnioskiem o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej. Decyzja była więc właściwie formalnością.
RegioJet ze zgodą na 16% planowanej oferty
Dużo bardziej skomplikowana jest sprawa drugiego czeskiego przewoźnika - RegioJet. Opublikowano dziś (29 lipa) aż pięć decyzji w zgłoszonych przez niego sprawach. Dwie z nich są pozytywne, dwie negatywne, a jedna warunkowa. Przewoźnik otrzymał zgodę w odpowiedzi na wnioski o uruchomienie 1-2 połączeń. Tam, gdzie planowanych połączeń było znacznie więcej, padła decyzja odmowna. Decyzje UTK oznaczają w praktyce, że RegioJet otrzymał zgodę na uruchomienie 4 nowych (par) pociągów; z kolei odrzucone w całości lub części wnioski obejmowały łącznie aż 21 nowych połączeń - co oznacza że zatwierdzono tylko 16% zgłoszonej oferty.
Urząd wydał:
Jak podał Urząd, na trasie Przemyśl Główny – Medyka (granica państwa) – Mościska II RegioJet może uruchomić codziennie 1 parę pociągów. Pociągi zatrzymywać się będą na stacjach: Przemyśl Główny, Medyka (granica państwa – postój wyłącznie w celu odbycia kontroli celnej i granicznej uprawniających do przekroczenia granicy Rzeczypospolitej Polskiej/Unii Europejskiej i Ukrainy) oraz Mościska II.
Na trasie Praha hl.n. – Gdynia Główna – Praha hl.n. RegioJet może uruchomić codziennie 1 parę pociągów. Po polskiej stronie granicy pociąg będzie zatrzymywał się na stacjach: Międzylesie, Bystrzyca Kłodzka, Kłodzko Miasto, Bardo Śląskie, Wrocław Główny, Rawicz, Leszno, Kościan, Poznań Główny, Gniezno, Inowrocław, Bydgoszcz Główna, Tczew, Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz, Sopot, Gdynia Główna. Połączenie uzupełni ofertę krajowych przewoźników kolejowych oraz zrealizuje dodatkowe potrzeby pasażerów zainteresowanych podróżami wakacyjnymi z Pragi do Gdyni.
Obawy o połączenia dotowane… i przepustowość
Do wniosków dotyczących tras Kraków Główny – Gdynia Główna – Kraków Główny oraz Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia i w relacji powrotnej wpłynęły wnioski o badanie równowagi ekonomicznej od uprawnionych podmiotów. Po ich analizie Prezes UTK stwierdził, że wydanie decyzji przyznającej otwarty dostęp może mieć negatywny wpływ na rentowność usług, które przewoźnicy kolejowi realizują na podstawie umów o świadczenie usług publicznych.
Prezes UTK uznał, że równowaga ekonomiczna mogłaby zostać zagrożona, dlatego odmówił spółce przyznania otwartego dostępu na tych trasach - tłumaczy Urząd w komunikacie, dodając, że “przewoźnik był wzywany do modyfikacji wniosków w związku z informacją od zarządcy infrastruktury o ograniczonej przepustowości na wskazanych trasach, planowanych pracach modernizacyjnych oraz braku możliwości wytrasowania pociągów zgodnie z planowanym rozkładem jazdy”, ale nie wprowadził żądanej modyfikacji we wnioskach.
Natomiast na trasie Kraków Główny – Warszawa Wschodnia – Kraków Główny może uruchomić, zgodnie ze złożonym wnioskiem, dwie pary połączeń w każdym kierunku. Przewoźnik przewiduje zatrzymywanie się wyłącznie na stacjach Kraków Główny, Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna oraz Warszawa Wschodnia. Decyzja została wydana po przeprowadzeniu badania równowagi ekonomicznej - podsumowuje UTK. Najdłużej trwało rozpatrywanie wniosku o trasę Kraków - Warszawa - ponad dwa lata. Znowu dla trasy do Mościsk Urząd podjął decyzję w 3 miesiące.