Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie świadectwa maszynisty, który zakłada ułatwienie dostępu do zawodu. To zmiany, o które wielokrotnie apelowali przewoźnicy.
Jak czytamy w projekcie, celem nowelizacji jest "optymalizacja systemu szkolenia kandydatów na maszynistów" posiadających już licencję maszynisty i ubiegających się o uzyskanie świadectwa maszynisty. Zakłada ona m. in. zmniejszenie liczby godzin szkolenia z napraw i utrzymania taboru kolejowego, liczbę godzin wykładów w zakresie znajomości budowy i obsługi pojazdu kolejowego, sterowania pojazdem kolejowym oraz nieprawidłowości, usterek i nadzwyczajnych zdarzeń podczas prowadzenia pojazdu kolejowego, przy czym pozostawiono w postaci niezmienionej liczbę godzin wykładów w zakresie tematów związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego. Zmniejszono też liczbę godzin zajęć praktycznych w zakresie znajomości budowy i obsługi pojazdu kolejowego oraz w zakresie techniki prowadzenia pojazdu kolejowego (jazdy manewrowej).
Michał Litwin, dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych ocenia, że zaproponowana zmiana wychodzi naprzeciw oczekiwaniom przewoźników. - Jako ZNPK wielokrotnie apelowaliśmy o ułatwienie dostępu do zawodu maszynisty. Przedłożony projekt powoduje istotne skrócenie czasu szkolenia, co oceniamy bardzo dobrze - podkreśla dodając, że doprecyzowania wymaga jedynie kwestia przepisów przejściowych (co z kandydatami, którzy już rozpoczęli szkolenie), natomiast kierunek jest słuszny.
Tematyka czasu trwania szkolenia na świadectwo maszynisty była poruszana przez ZNPK m.in. podczas ostatniego Kongresu Kolejowego, gdzie w zorganizowanej przez ZNPK debacie z udziałem m.in. Ministra Andrzeja Bittela oraz Prezesa UTK Ignacego Góry wybrzmiała konkluzja, że obecny czas trwania szkolenia jest zbyt długi w świetle rozwoju technologicznego oraz nowych przepisów o egzaminie na maszynistę, który teraz jest przeprowadzany pod auspicjami Prezesa UTK. - Cieszymy się z zaproponowanej zmiany i traktujemy ją jako realizację deklaracji poczynionych podczas Kongresu, to krok w dobrą stronę. Przy czym - docelowo proponujemy nie tyle redukcję liczby godzin szkolenia, co wręcz całościowe odejście od definiowania liczby godzin na korzyść konkretnych wymagań - podkreśla.
- Tym niemniej na obecnym etapie projekt jest zadowalający i wierzymy, że w niedługim czasie przyczyni się do stopniowej poprawy na rynku maszynistów - przewiduje Litwin. Według wyliczeń ekspertów ZNPK, przy „pełnoetatowym” szkoleniu kandydat będzie w stanie przygotować się do egzaminu w około 6 miesięcy, a to istotna poprawa w stosunku do obecnych czasów trwania szkolenia. - Podsumowując, popieramy projekt i czekamy, aż zmiany wejdą w życie - konkluduje przedstawiciel zrzeszenia przewoźników.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.