PKP SA prowadzą przetarg na przebudowę zabytkowego dworca Sosnowiec Maczki z 1848 r., który pełnił niegdyś niezwykle pełną rolę w obsłudze ruchu granicznego. Teraz znajdzie się tutaj Centrum Naukowo-Dydaktyczne Transportu Kolejowego Politechniki Śląskiej. Zgodnie z założeniami oddział uczelni ma rozpocząć działalność w październiku 2016 r.
PKP SA ogłosiły przetarg na rewitalizację zabytkowego i nieczynnego już dworca kolejowego Sosnowiec Maczki, który powstał w 1848 r. Gmach zlokalizowany jest w międzytorzu, w rejonie ulic Skwerowej i Krakowskiej. Zgodnie z zapowiedziami przebudowywany obiekt zostanie zaadaptowany na Centrum Naukowo-Dydaktyczne Transportu Kolejowego Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Placówka, która zainauguruje działalność 3 października 2016 r., ma stanowić odpowiedź na problem tzw. luki pokoleniowej wśród kadry kolejowej. Ponadto na parterze rewitalizowanego dworca przewidziano również przestrzeń dla obsługi pasażerów z poczekalnią.
Zgodnie ze specyfikacją przetargu budynek magazynu z ok. 1850 r., znajdujący się w otoczeniu nieistniejącej dawnej komory celnej, zostanie przeznaczony na handel i gastronomię. W miejscu dachu pojawi się szklana nadbudowa. Osiem obiektów kolidujących z inwestycją zostanie wyburzonych. Ich miejsce zajmie plac. Całość będzie połączona nowym przejściem podziemnym. Powstanie też parking. Przebudowa będzie prowadzona w oparciu o dokumentację firmy PAS Projekt Archi Studio, a nadzór inwestorski będzie sprawować Wielobranżowe Przedsiębiorstwo Inwestycyjne Wudimeks.
Czasu niewiele
Harmonogram inwestycji jest napięty. Zgodnie ze specyfikacją przetargu przedmiot zamówienia ma zostać zrealizowany do połowy 2016 r. W tym czasie wykonawca będzie musiał uzyskać pozwolenie na użytkowanie placówki dydaktycznej. Drobne prace, niewpływające na funkcjonowanie Centrum (np. restauracja historycznych elementów), będą mogły być prowadzone do końca stycznia 2017 r.
Termin składania ofert mija 10 września br. O wyborze zadecydują cena (70%) oraz termin realizacji (30%). Dodatkowe punkty można uzyskać za jego skrócenie o 30 dni.
Znaczenie niegdyś wielkie
Budynek dworca Sosnowiec Maczki, zwany kiedyś Granicą, to neorenesansowy obiekt. Jego projektantem był Enrico Marconi. Gmach powstał na planie prostokąta o długości blisko 214 m. Skrajne części są dwukondygnacyjne, a środkowa parterowa. W środku zachowało się wiele starych elementów architektonicznych, w tym żeliwne kolumny, drewniane oraz gipsowe gzymsy, boazerie i sztukaterie, polichromie ornamentalne, wzorzyste posadzki ceramiczne, zdobione drewniane okna i drzwi.
Obszar, objęty rewitalizacją nabrał znaczenia w połowie XIX w., gdy wybudowano tutaj stację graniczną na pierwszej w Królestwie Polskim linii kolejowej Warszawa – Wiedeń (1848 r.), a później do Iwangorodu (1887 r.). W latach 1848-1859 była to jedyna stacja graniczna Cesarstwa Rosyjskiego, a później w dalszym ciągu stanowiła największy węzeł graniczny. Znaczenie osady zmalało po 1918 r., gdy Polska odzyskała niepodległość. Obecnie nieczynny dworzec leży przy liniach nr 133 Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny i 163 Sosnowiec Kazimierz Górniczy – Sosnowiec Maczki.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.