Porr zakończył poszerzanie tunelu w Trzcińsku na trasie Wrocław - Jelenia Góra. Inwestycja trwała 15 miesięcy.
Jak informuje PKP PLK, przebudowany tunel w Trzcińsku między Janowicami Wielkimi i Wojanowem zapewni korzystniejsze przygotowanie rozkładu jazdy. Czas podroży skróci się o ok. 4 minuty już od czerwcowej korekty rozkładu jazdy. Przez 300-metrowy tunel równocześnie będą mogły przejechać pociągi w dwóch kierunkach. Większa przepustowość trasy pozwoli przewoźnikom zwiększyć liczbę kursów do stolicy Dolnego Śląska i w Karkonosze.
Wykonanie prac w tunelu i utrzymanie ruchu pociągów było znaczącym wyzwaniem. Po raz pierwszy wykorzystana została w Polsce
nowoczesna technologia prac tunel w tunelu. Obudowa maszyny drążącej tunel tworzyła wolną przestrzeń do bezpiecznego przejazdu pociągów bez zabudowy dodatkowych osłon toru. Prace w obiekcie zostały wykonane w 15 miesięcy. Zmiany w komunikacji ograniczono łącznie do 12 tygodni.
Prace objęły poszerzenie i odnowienie wnętrza tunelu. Wykonawca przeprowadził odcinkową rozbiórkę kamiennej obudowy za
pomocą maszyny TEM (Tunnel Enlargement Machine) „Katarzyny” i zbudował nową żelbetową konstrukcję. W uzgodnieniu z konserwatorem zabytków wykonawca odnowił portale tunelu. Front od strony Wojanowa ma dodatkowe zabezpieczenia. Wykonano prace związane z odwodnieniem. W XIX-wiecznym obiekcie są nowe tory i sieć trakcyjna.
Na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zadanie o wartości ok. 130 mln zł: „Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą” realizowane w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach” wykonała firma PORR. Z tym samym wykonawcą 27.05.2024 r. została podpisana umowa z KPO na kolejne zadanie na linii kolejowej Wrocław – Jelenia Góra za 125 mln zł. Będą odnowione 2 mosty i 4 wiadukty, a także 8 przejazdów kolejowo – drogowych - informuje PKP PLK.