Zarządca infrastruktury prowadzi remont linii kolejowej nr 63. To szerokotorowa trasa prowadząca do przejścia granicznego w Dorohusku. Odcinek ma spore znaczenie zarówno w ruchu towarowym, jak i pasażerskim.
W zeszłym tygodniu PKP PLK przedstawiły swoje założenia dotyczące modernizacji infrastruktury kolejowej na polsko-ukraińskim pograniczu na kilka najbliższych miesięcy. Obejmują one prace w dwóch lokalizacjach w województwie lubelskim. Przebudowywane są odcinki prowadzące do przejść granicznych w Hrebennem i w Dorohusku, przy czym w drugim z wymienionych przypadków robotnicy pracują na szerokotorowej linii nr 63, a nie na normalnotorowej linii nr 7.
Rola odcinka znacząco wzrosła
Tor 1520 mm, a więc zgodny ze standardem przyjętym na terytorium Ukrainy, jest wykorzystywany w ruchu towarowym, a od kilku lat także w transporcie pasażerskim. Do Chełma docierają bowiem pociągi uruchamiane przez ukraińskiego przewoźnika UZ (Ukrzaliznycia, Koleje Ukraińskie) we współpracy z PKP Intercity. Pociągi kursują głównie w relacji Kijów – Chełm – Kijów, przy czym na stacji w Chełmie możliwa jest przesiadka do normalnotorowych pociągów PKP Intercity jadących w głąb kraju, w tym do Lublina i Warszawy.
– Na szlaku między Dorohuskiem a Wólką Okopską oraz na stacji w Wólce Okopskiej prowadzimy remont toru. Wymieniamy szyny, podkłady i rozjazdy na odcinku ok. 4 km – opisuje toczące się prace Anna Znajewska-Pawluk z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Równolegle naprawiane są cztery przepusty, a na jednym z przejazdów kolejowo-drogowych położona zostanie nowa nawierzchnia. To istotne skrzyżowanie, bo tor kolejowy przecina się w Dorohusku z drogą wojewódzką nr 816, tzw. Nadbużanką, która pozwala na dojazd do innych przejść granicznych, np. polsko-białoruskiego terminala w Terespolu.
Tor ma wytrzymać większe obciążenia
– Dzięki tym pracom pociągi będą mogły jeździć bezpieczniej – podkreśla nasza rozmówczyni. Ważnym aspektem prowadzonej inwestycji wydaje się zwiększenie dopuszczalnego obciążenia toru do 245 kN na oś. To pozwoli zaś na przyjęcie cięższych pociągów towarowych.
Wszystkie prace będą kosztować ok. 23 mln zł i są finansowane z budżetu państwa. – Roboty mają zakończyć się pod koniec 2025 r. – zapowiada nasza rozmówczyni. Ruch pociągów nie został wstrzymany. Wszelkie informacje o ewentualnych zmianach w kursowaniu połączeń pasażerskich mają być publikowane na łamach Portalu Pasażera prowadzonego przez PKP PLK.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.