Przedstawiciele Kolei Austriackich i Rosyjskich przekonują, że konieczne jest zwiększenie liczby punktów styku między siecią kolejową o rozstawie 1435 mm a 1520 mm. Bez tego nie uda się znacząco zwiększyć transportu towarowego między Azją a Europą. Dodatkowym „oknem” między dwoma systemami kolejowymi ma być szerokotorowa linia przedłużona z Koszyc do Wiednia. Obecnie przyjęty harmonogram zakłada ukończenie jej budowy do 2033 r.
Jak pisaliśmy, na niedawnym Międzynarodowym Kongresie Kolejowym w Wiedniu
dużo uwagi poświęcono budowie szerokotorowej linii o długości 400 km, łączącej Koszyce z Bratysławą i Wiedniem. W maju 2018 r. rządy Austrii i Rosji powołały grupę roboczą do ustalenia zasad finansowania i innych kluczowych kwestii związanych z inwestycją, której koszt realizacji tej jednotorowej linii szacowany jest na 6,5 mld euro. Natomiast w listopadzie 2018 r. ruszyła procedura środowiskowa. – Wykonaliśmy już wspólnie studium wykonalności. Teraz pracujemy nad wykonaniem raportu środowiskowego – wskazał Heinz Gschnitzer, szef projektu budowy szerokiego toru z OBB Infrastruktur, który wcześniej kierował projektem Wiednia Głównego. – Współpracujemy z rządem słowackim, ale ważne jest też, by zaangażować węgierskie ministerstwa, by wszyscy partnerzy działali razem i by rozpoczęcie prac było możliwe jak najszybciej – mówił Gschnitzer.
Strony przyjęły też wstępny harmonogram realizacji inwestycji. – Faza projektowa, związana z ustalaniem dokładnej trasy oraz lokalizacji terminali, potrwa do 2025 r. Wówczas chcemy już dysponować wszystkimi pozwoleniami na realizację prac – przekazał Heinz Gschnitzer. Jak dodał, realizacja projektu potrwa do ośmiu lat. – Chcemy ukończyć linię w okolicach 2030-2033 r. Jesteśmy na dobrej drodze, by przyspieszyć prace i uzyskać pierwsze pozwolenia i zgody – dodał przedstawiciel OBB.
Austria podkreśla wysoką rangę projektu dla sprawnego transportu towarów. Trasa umożliwi przewóz 22 mln ton produktów rocznie. – W Wiedniu mamy skrzyżowanie trzech tras TEN-T. To świetne miejsce, by połączyć te dwa systemy kolejowe – powiedział Heinz Gschnitzer. – Połączymy dwa terminale – Nove Zamky na Słowacji i Wiedeń. Chcemy, by 70% kontenerów zostało na torach. Pozostałe 30% zostanie przeniesione na drogi w związku z faktem, że nowy terminal zlokalizowany będzie w rejonie dwóch miast Wiedeń i Bratysława. Mieszkańcy tej specyficznej aglomeracji również są odbiorcami towarów – podkreślał przedstawiciel OBB.
Projekt stanowi odpowiedź na wyzwania związane ze wzrostem ruchu towarowego oraz niewydolności obecnych korytarzy przez Białoruś i Polskę. Od jesieni zeszłego roku firma logistyczna UTLC, będąca spółką akcyjną Kolei Rosyjskich, Białoruskich i Kazachstanu, oferuje połączenia przez port w Kaliningradzie. – Zwiększenie transportowanego tonażu ładunków wymaga podjęcia działań. Projekt szerokiego toru do Bratysławy i Wiednia jest niezwykle istotny, bo otwiera nowe okno w Europie – wskazał Aleksander Miszarin, pierwszy zastępca szefa Kolei Rosyjskich (RŻD).