W ramach przygotowywanej koncepcji modernizacji linii kolejowej nr 25 pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Skarżyskiem-Kamienną rozważana jest budowa szeregu nowych przystanków. Miałyby one ułatwić dostęp do kolei w większych miejscowościach jak Tomaszów Mazowiecki, Końskie czy Stąporków. Pociągi miałyby przystawać także na wsiach, które dotychczas praktycznie nie miały dostępu do kolei pomimo bliskości torów.
W grudniu tego roku
zapowiadane już wznowienie przewozów pasażerskich pomiędzy Opocznem a Skarżyskiem-Kamienną, a za kilka lat – otwarcie nowych przystanków. Czy taki scenariusz przywracania znaczącej roli kolei na styku województw łódzkiego i świętokrzyskiego zostanie zrealizowany? Mówią o tym bardzo wstępne założenia samorządów województw łódzkiego i świętokrzyskiego, które chcą pozyskać środki na przeprowadzenie modernizacji linii nr 25 pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Skarżyskiem w ramach rządowego programu Kolej Plus.
Trwa przygotowywanie koncepcji modernizacji linii Potwierdził to także zarządca infrastruktury kolejowej. – Obecnie trwa drugi etap programu: wnioskodawcy przygotowują niezbędne dokumenty aplikacyjne, w tym wstępne studium planistyczno-prognostyczne. W ramach prac nad takim studium dla projektu „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko-Kamienna” rozważana jest budowa nowych przystanków kolejowych i przebudowa istniejących peronów – mówi Izabela Miernikiewicz z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych, zastrzegając, że dokumentacja przygotowywana jest na zlecenie urzędów marszałkowskich województw łódzkiego i świętokrzyskiego. Podkreśla także, że wnioski samorządów będą następnie podlegać ocenie, która zadecyduje o ostatecznym zakwalifikowaniu do dofinansowania.
Wspomniane studium planistyczne przygotowywane jest na zlecenie samorządów regionalnych przez IDOM. – Wykonawca dokumentacji po przeprowadzeniu wizji lokalnej infrastruktury, a także po wykonaniu stosownych prognoz ruchu i analizach ruchowo-eksploatacyjnych zaproponował utworzenie jedenastu nowych przystanków kolejowych – mówi Agnieszka Kołacz-Sarnowska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego. Znalazłyby się one zarówno na czynnym w ruchu pasażerskim odcinku z Tomaszowa do Opoczna, jak i pomiędzy Opocznem a Skarżyskiem, gdzie ruch ma zostać przywrócony za około dwa miesiące.
Więcej przystanków w Tomaszowie i w Końskich Na terenie województwa łódzkiego miałyby powstać przystanki Tomaszów Mazowiecki-Ludwików, Wąwał, Tomaszówek, Opoczno-Ogonowice, Sitowa i Petrykozy. W województwie świętokrzyskim miałyby zaś zostać wybudowane przystanki Końskie-Dyszów, Czerwony Most, Stąporków-Grzybów, Mroczków i Gilów. Należy przy tym zaznaczyć, że przystanki Sitowa i Petrykozy istnieją już obecnie i do 2009 r. były wykorzystywane do obsługi podróżnych. Można więc spodziewać się ewentualnych korekt ich położenia. – Obecnie spółka IDOM wystąpiła do PKP PLK i CPK o zaopiniowanie przedmiotowej dokumentacji – relacjonuje przedstawicielka UMWŚ.
Zaznacza ona, że propozycja rozbudowy sieci przystankowej ma charakter wstępny – Szczegółowy zakres prac zostanie określony w studium projektowo-technicznym, które zostanie wykonane na zlecenie PKP PLK po zakwalifikowaniu projektu do programu Kolej Plus – tłumaczy Agnieszka Kołacz-Sarnowska.