Bardzo dobra wiadomość z województwa pomorskiego. Samorząd przeznaczył aż 20 milionów złotych na przygotowywanie dokumentacji projektów kolejowych. PKP PLK zgłosiła m. in. projekt poprawy przepustowości linii helskiej, elektryfikację linii 229 i projekt tzw. PKM Północ. Dofinansowanie może tez otrzymać system Żuławskiej Kolei Dojazdowej.
Jak informuje „Rynek Kolejowy” Martyna Sawicka z Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego, przedmiotem ogłoszonego w maju konkursu jest udzielenie dofinansowania projektom wpisującym się w rozwój regionalnej infrastruktury kolejowej (poddziałanie 9.2.2. Regionalnego Programu Operacyjnego województwa pomorskiego). Wnioski przyjmowano bardzo krótko –od 4 do 15 maja 2018 roku. Mogły je składać jednostki i stowarzyszenia samorządów, operatorzy i organizatorzy transportu oraz podmioty budujące lub zarządzające infrastrukturą kolejową.
Aż 20 milionów złotych
Robi wrażenie kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów – aż 20,725 mln złotych – biorąc pod uwagę, że dofinansowanie przyznawane jest tylko na opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji kolejowej. Zastosowano jednak szeroki zakres tej definicji, obejmujący przeprowadzenie studium korytarzowego, studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, raportu OOŚ, programu funkcjonalno-użytkowego, dokumentacji technicznej, analizy finansowo-ekonomicznej i studium wykonalności.
Już w tej chwili można powiedzieć, że kwota z pewnością zaspokoi potrzeby. W konkursie złożono bowiem sześć projektów, a łączne wnioskowane dofinansowanie wynosi 12,92 mln złotych, przy zakładanym dofinansowaniu na poziomie 85% kosztów kwalifikowanych. Łączna wartość zgłoszonych projektów to 18,696 mln złotych.
Pięć bardzo ciekawych projektów PLK
Wnioskodawcą prawie wszystkich propozycji jest PKP spółka Polskie Linie Kolejowe. Zaproponowano następujące projekty: Rewitalizacja linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Sierakowice wraz z ewentualną elektryfikacją, Poprawa przepustowości na linii Nr 213 Reda – Hel, Rewitalizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 229 na odcinku Lębork – Nowa Wieś Lęborska, Rewitalizacja linii kolejowej nr 211 odcinek Lipusz – Kościerzyna i linii kolejowej nr 212 odcinek Lipusz – Bytów oraz Włączenie północnych dzielnic Miasta Gdyni i Gminy Kosakowo w system kolei aglomeracyjnej na obszarze pomorskiej Metropolii.
Szósty projekt zgłosiło Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych, które chce dokonać rewitalizacji infrastruktury regionalnego systemu transportowego
Żuławskiej Kolei Dojazdowej na odcinkach Prawy Brzeg Wisły – Stegna – Sztutowo, Stegna – Nowy Dwór Gdański oraz Nowy Dwór Gdański Cmentarz – Nowy dwór Gdańsk.
Rozstrzygnięcie konkursu planowane jest na wrzesień 2018 roku. Jeżeli wszystkie wnioski spełnią wymogi konkursu, nie powinno być problemów z uzyskaniem dofinansowania. – Aktualnie trwa ocena wniosków – informuje Martyna Sawicka.
Koleją przez Kaszubski Park Krajobrazowy
PKP PLK nie udzieliła żadnych bliższych informacji na temat proponowanych projektów, a przedstawiają się one bardzo interesująco. Pierwszy dotyczy rewitalizacji linii nr 229, ale nie do gdańskich Kokoszek (co zapowiedziała już PKP PLK), a na zamkniętym od 2000 roku odcinku Kartuzy - Lębork. Do stacji Sierakowice byłby to odcinek o długości 15 kilometrów - prawie 1/3 trasy do Lęborka - prosto przez Kaszubski Park Krajobrazowy.
rys. openrailwaymap.org Stanowiący kolejny projekt odcinek Lębork – Nowa Wieś Lęborska to z kolei pięciokilometrowy odcinek w kierunku Łeby. Na odcinku Lębork Łeba ruch pociągów jest utrzymywany, ale z prędkością do 60 km/h
Poprawa przepustowości linii na HelMarszałek województwa pomorskiego zapowiedział sfinansowanie dokumentacji projektowej dla poprawy przepustowości linii na Hel
już przed rokiem. Z koncepcją dalszej poprawy przepustowości linii kolejowej 213, która została zaprezentowana po raz pierwszy pod koniec 2015 r. w papierowej edycji „Rynku Kolejowego”,
zapoznać się można tutaj; nad koncepcją pracowali m.in. przedstawiciele Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych (PTMKŻ) i Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Ewentualna elektryfikacja linii nastąpi po dodatkowych analizach i najwcześniej
po 2020 roku.
Kolej dla Bytowa
Również projekt pn. "Rewitalizacja linii kolejowej nr 211 odcinek Lipusz – Kościerzyna i linii kolejowej nr 212 odcinek Lipusz – Bytów" należy uznać za bardzo interesujący - jego realizacja przywróciłaby regularną kolej pasażerską do tego 17-tysięcznego miasta. Jak informowaliśmy kilka dni temu, być może do Bytowa połączenia
uda się uruchomić przewoźnikowi SKPL. Co ciekawe, jest również projekt wykorzystania linii kolejowej nr 211 na innym odcinku (Kościerzyna – Chojnice) jako
objazdu podczas elektryfikacji linii 201.
rys. openrailwaymap.org Północną Koleją Aglomeracyjną w Gdyni
Projekt włączenia północnych dzielnic Gdyni Kosakowa w system kolei aglomeracyjnej nie jest nowy. Już w 2014 roku
informowaliśmy, że władze woj. pomorskiego życzliwie podchodzą do koncepcji budowy nowej linii kolejowej na terenie Gdyni, która mogłaby stanowić II etap projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
W 2016 roku odbył się testowy przejazd autobusem szynowym z dawnego przystanku Gdynia Obłuże Leśne do stacji Gdynia Główna w celu zbadania czasu przejazdu przy obecnej infrastrukturze.
Wyniósł on tylko 13 minut.