Firma Porr podpisała z PKP PLK umowę na przebudowę ważnego tunelu na linii 274 między Wałbrzychem a Jelenią Górą. Od wykonawców PLK wymagała wykonania prac bez wstrzymywania ruchu pociągów. W tym celu Porr sprowadzi z Austrii nowoczesną maszynę, wybudowaną specjalnie w tym celu.
Wybranie wykonawcy inwestycji nie było proste - pierwszy przetarg, ogłoszony w połowie ubiegłego roku,
trzeba było unieważnić. Jedyna oferta - złożona przez własną spółkę PLK -
nie spełniała wymogów.
Długi wybór wykonawcyW
powtórzonym postępowaniu udało się
wiosną wybrać wykonawcę, ale jak się okazało doszło jeszcze do odwołań. Jak uznała Krajowa Izba Odwoławcza, zarówno konsorcjum Intop i Intop Tarnobrzeg, jak i Nowak-Mosty nie spełniały wymogów doświadczenia. Było to zresztą nie byle jakie kryterium, bo firmy musiały się pochwalić przebudową obiektu tunelowego pod trwającym ruchem pociągów. W ten sposób prac w Polsce się dotąd właściwie nie robiło.
Ostatecznie, z ofertą wartą 104,5 mln złotych brutto, wygrała firma Porr, która podpisała już stosowny kontrakt z PKP PLK. Firma wykonywała już prace pod ruchem w 2019 roku w zabytkowym, XIX-wiecznym tunelu Kuckuckslay w Niemczech na trasie Kalscheuren-Ehrang.
Sprowadzą nowoczesną maszynę specjalnie do prac w tunelu
Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", do przebudowy i poszerzenia tunelu pod Górą Tunelową zostanie wykorzystana dokładnie ta sama maszyna, której użyto w Niemczech. - To urządzenie zostało zbudowane specjalnie w celu prowadzenia prac tunelowych pod ruchem, a obecnie znajduje się w Austrii - potwierdza Siegfried Weindok, członek zarządu, dyrektor pionu kolei Porr. Jak dodaje, po niezbędnych przeglądach i ponownym rozruchu, maszyna zostanie sprowadzona do Polski, a roboty powinny się zacząć w I kwartale przyszłego roku.
Jak najmniejsze utrudnienia w ruchu, które zagwarantował Porr,
będą szczególnie ważne dla pasażerów. Obecnie tunel jest zbyt wąski, by możliwy był w nim dwukierunkowy ruch pociągów, co
powoduje duże utrudnienia dla przewoźników i pasażerów. Dlatego też tak ważna jest inwestycja, w ramach której PLK wyremontuje i rozszerzy tunel. Kluczowe jest również skrócenie czasu utrudnień, tak
by nie odciąć Jeleniej Góry i regionu od reszty kraju.
Tunel - trzystumetrowy obiekt z połowy XIX wieku znajduje się pod wzniesieniem Góry Tunelowej na odcinku Janowice Wielkie – Wojanów, we wsi Bobrów, położonej w gminie Mysłakowice, na linii Wrocław – Jelenia Góra nr 274. Głównym efektem prac – obok odnowienia i wzmocnienia konstrukcji tunelu - będzie „powiększenie” skrajni obiektu i zwiększenie przepustowości.