Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Szczekociny: Jakie zalecenia komisji?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
27-02-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew/wŚ, Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Szczekociny: Jakie zalecenia komisji?
Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych przedstawi jutro w swoim raporcie środki zapobiegawcze, które będę miała zminimalizować prawdopodobieństwo podobnej katastrofy w przyszłości. Znalazły się one w dokumentach do których dotarł „Rynek Kolejowy”.

Konieczne zmiany w szkoleniach drużyn

Pierwsze zalecenie PKBWK dotyczy wprowadzenia nowego elementu w szkoleniach drużyn pociągowych i dyżurnych ruchu. Mają one uwzględniać zasady podawania sygnałów zastępczych i jazdy na nich w powiązaniu z wyświetlaniem wskaźnika W24 oraz innych, które maja wpływ na sposób prowadzenia jazdy.

Jak sugeruje Komisja, zasady te powinny zostać uwzględnione i lepiej doprecyzowane przy nowelizacji przepisów wewnętrznych PKP PLK. Podczas szkoleń mają być również omawiane zagadnienia dotyczące przyjmowania rozkazów pisemnych z wykorzystaniem radiołączności oraz postępowania drużyn trakcyjnych po zmianie kanału radiołączności.

Ponadto, w szkoleniach dyżurnych ruchu na symulatorach, Komisja nakłada obowiązek uwzględnienia zasady postępowania w przypadku wystąpienia usterek urządzeń srk. Szkolenia, a w szczególności te dotyczące usterek, powinny być powtarzane okresowo.

Wśród zaleceń znajduje się dokonanie analizy przepisów wewnętrznych zarządców infrastruktury i przewoźników kolejowych w zakresie częstotliwości i czasu trwania szkoleń personelu zatrudnionego na stanowiskach związanych bezpośrednio z bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz prowadzących pojazdy kolejowe. Minimalna częstotliwość szkoleń nie powinna być mniejsza niż trzy razy w roku, przy łącznej liczbie godzin tych szkoleń, nie mniejszej niż 24 h.

Zmiany konstrukcyjne w rozjazdach

PKBWK zaleca, by PKP PLK dokonały kontroli w zakresie prawidłowości i aktualności danych, jakie są przekazywane przewoźnikom kolejowym w zakresie opisu infrastruktury. Dane mają być uwzględniane w zeszytach Wewnętrznych Rozkładów Jazdy przewoźników.

Kolejne zalecenie dotyczy uwzględniania przy projektach i wprowadzaniu zmian konstrukcyjnych w rozjazdach ich skutków w wymiarach obudów, które osłaniają elementy nastawcze i kontrolne. Ma to uniemożliwić dochodzenie do przypadku zwierania elektrycznych obwodów kontroli nie zajętości rozjazdów na skutek wprowadzonych zmian. Co więcej, wymiary obudów należy skorygować również w rozjazdach już zbudowanych w przypadku, gdy może dochodzić do takich zwarć.

Zadaniem UTK będzie przeanalizowanie wydanych dotychczas przez zarządców infrastruktury zezwoleń na montaż i eksploatację sygnalizatorów z sygnałem zastępczym na posterunkach odgałęźnych bez semaforów wyjazdowych. Analiza ma być przeprowadzona pod względem zasadności ich dalszego wykorzystywania.

PKP PLK zmieni dokumenty wewnętrzne i instrukcje

Komisja nakazuje bezwzględne przestrzeganie wizualizacji opisów stanowisk pracy na posterunkach ruchu po montażu lub modernizacji nowych urządzeń srk. PKP PLK muszą dokonać kontroli sposobu przeprowadzanych autoryzacji  i zapisów w dokumentacji oraz w upoważnieniach do wykonywania czynności na danym stanowisku. W przypadku rozbieżności z zapisami instrukcji należy przeprowadzić ponownie szkolenia i egzaminy autoryzacyjne.

Kolejny nakaz dotyczy wprowadzenia zasady obowiązkowego przeprowadzenia autoryzacji na stanowiskach pracy w przypadku dokonanej modernizacji lub wymiany urządzeń srk. Ponadto, zestaw instrukcji zostanie uzupełniony, o zasady obsługi urządzeń komputerowych srk.

Komisja nakazała w wewnętrznych dokumentach PKP PLK oraz instrukcjach obsługi zmianę opisu „pociąg na szlaku” przy zobrazowaniu w postaci czerwonej strzałki oraz zastąpienie go opisem „wykorzystanie kierunku dla szlaku”.

W instrukcjach zostaną doprecyzowane zapisy odnośnie trybu postępowania i odpowiedzialności kierownika pociągu w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego w sytuacji, gdy kierownik pociągu nie znajduje się w kabinie pojazdu trakcyjnego. Ponadto, zmiany będą dotyczyć doprecyzowania odnośnie zasad bieżącego testowania systemu „radio-stop” przez personel obsługi.

Nowe obowiązki dla pracowników

Zalecenia Komisji nakazują, by zobowiązać pracowników odpowiedzialnych za wprowadzanie do eksploatacji urządzeń wymagających potwierdzenia przez UTK zgodności z typem do przestrzegania warunków stosowania eksploatacji nadzorowanej tych urządzeń z wymaganymi obostrzeniami, do czasu uzyskania odpowiedniego potwierdzenia.
Niezbędna weryfikacja ilości kontroli wewnętrznych

Następne zalecenie dotyczy dokonania weryfikacji ilości wewnętrznych kontroli z zakresu obowiązku okresowego odsłuchiwania rozmów przeprowadzanych z wykorzystaniem łączności i radiołączności, prawidłowości zapisów w dokumentacji techniczno-ruchowej prowadzonej na posterunkach ruchu, w tym w dziennikach prowadzenia ruchu, szczególnie pod względem aktualności i czytelności.

Kolejna weryfikacja dotyczy kontroli w zakresie rodzajów i częstotliwości powtarzania się usterek urządzeń SRK oraz czytelności i dokładności opisów ich objawów, przyczyn oraz zakresu wykonywanych czynności naprawczych.


Czytaj też:

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Korea Północna: Tajemnicza katastrofa kolejowa

Tabor i technika

Korea Północna: Tajemnicza katastrofa kolejowa

Roman Czubiński 20 stycznia 2024

Katastrofa pod Monachium, jedna osoba nie żyje

Pasażer

Katastrofa pod Monachium, jedna osoba nie żyje

Artur Bogdanowicz, Jakub Madrjas 15 lutego 2022

Katastrofa w USA: Zawalił się most pod pociągiem

Infrastruktura

Miętek: Za błędy systemu znów płacą szeregowi pracownicy

Komentarze

Kary więzienia w zawieszeniu dla maszynistów za katastrofę w Białymstoku

Prawo i polityka

Zobacz również:

Korea Północna: Tajemnicza katastrofa kolejowa

Tabor i technika

Korea Północna: Tajemnicza katastrofa kolejowa

Roman Czubiński 20 stycznia 2024

Katastrofa pod Monachium, jedna osoba nie żyje

Pasażer

Katastrofa pod Monachium, jedna osoba nie żyje

Artur Bogdanowicz, Jakub Madrjas 15 lutego 2022

Katastrofa w USA: Zawalił się most pod pociągiem

Infrastruktura

Miętek: Za błędy systemu znów płacą szeregowi pracownicy

Komentarze

Kary więzienia w zawieszeniu dla maszynistów za katastrofę w Białymstoku

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5