Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych przedstawi jutro w swoim raporcie środki zapobiegawcze, które będę miała zminimalizować prawdopodobieństwo podobnej katastrofy w przyszłości. Znalazły się one w dokumentach do których dotarł „Rynek Kolejowy”.
Konieczne zmiany w szkoleniach drużyn
Pierwsze zalecenie PKBWK dotyczy wprowadzenia nowego elementu w szkoleniach drużyn pociągowych i dyżurnych ruchu. Mają one uwzględniać zasady podawania sygnałów zastępczych i jazdy na nich w powiązaniu z wyświetlaniem wskaźnika W24 oraz innych, które maja wpływ na sposób prowadzenia jazdy.
Jak sugeruje Komisja, zasady te powinny zostać uwzględnione i lepiej doprecyzowane przy nowelizacji przepisów wewnętrznych PKP PLK. Podczas szkoleń mają być również omawiane zagadnienia dotyczące przyjmowania rozkazów pisemnych z wykorzystaniem radiołączności oraz postępowania drużyn trakcyjnych po zmianie kanału radiołączności.
Ponadto, w szkoleniach dyżurnych ruchu na symulatorach, Komisja nakłada obowiązek uwzględnienia zasady postępowania w przypadku wystąpienia usterek urządzeń srk. Szkolenia, a w szczególności te dotyczące usterek, powinny być powtarzane okresowo.
Wśród zaleceń znajduje się dokonanie analizy przepisów wewnętrznych zarządców infrastruktury i przewoźników kolejowych w zakresie częstotliwości i czasu trwania szkoleń personelu zatrudnionego na stanowiskach związanych bezpośrednio z bezpieczeństwem ruchu kolejowego oraz prowadzących pojazdy kolejowe. Minimalna częstotliwość szkoleń nie powinna być mniejsza niż trzy razy w roku, przy łącznej liczbie godzin tych szkoleń, nie mniejszej niż 24 h.
Zmiany konstrukcyjne w rozjazdach
PKBWK zaleca, by PKP PLK dokonały kontroli w zakresie prawidłowości i aktualności danych, jakie są przekazywane przewoźnikom kolejowym w zakresie opisu infrastruktury. Dane mają być uwzględniane w zeszytach Wewnętrznych Rozkładów Jazdy przewoźników.
Kolejne zalecenie dotyczy uwzględniania przy projektach i wprowadzaniu zmian konstrukcyjnych w rozjazdach ich skutków w wymiarach obudów, które osłaniają elementy nastawcze i kontrolne. Ma to uniemożliwić dochodzenie do przypadku zwierania elektrycznych obwodów kontroli nie zajętości rozjazdów na skutek wprowadzonych zmian. Co więcej, wymiary obudów należy skorygować również w rozjazdach już zbudowanych w przypadku, gdy może dochodzić do takich zwarć.
Zadaniem UTK będzie przeanalizowanie wydanych dotychczas przez zarządców infrastruktury zezwoleń na montaż i eksploatację sygnalizatorów z sygnałem zastępczym na posterunkach odgałęźnych bez semaforów wyjazdowych. Analiza ma być przeprowadzona pod względem zasadności ich dalszego wykorzystywania.
PKP PLK zmieni dokumenty wewnętrzne i instrukcje
Komisja nakazuje bezwzględne przestrzeganie wizualizacji opisów stanowisk pracy na posterunkach ruchu po montażu lub modernizacji nowych urządzeń srk. PKP PLK muszą dokonać kontroli sposobu przeprowadzanych autoryzacji i zapisów w dokumentacji oraz w upoważnieniach do wykonywania czynności na danym stanowisku. W przypadku rozbieżności z zapisami instrukcji należy przeprowadzić ponownie szkolenia i egzaminy autoryzacyjne.
Kolejny nakaz dotyczy wprowadzenia zasady obowiązkowego przeprowadzenia autoryzacji na stanowiskach pracy w przypadku dokonanej modernizacji lub wymiany urządzeń srk. Ponadto, zestaw instrukcji zostanie uzupełniony, o zasady obsługi urządzeń komputerowych srk.
Komisja nakazała w wewnętrznych dokumentach PKP PLK oraz instrukcjach obsługi zmianę opisu „pociąg na szlaku” przy zobrazowaniu w postaci czerwonej strzałki oraz zastąpienie go opisem „wykorzystanie kierunku dla szlaku”.
W instrukcjach zostaną doprecyzowane zapisy odnośnie trybu postępowania i odpowiedzialności kierownika pociągu w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego w sytuacji, gdy kierownik pociągu nie znajduje się w kabinie pojazdu trakcyjnego. Ponadto, zmiany będą dotyczyć doprecyzowania odnośnie zasad bieżącego testowania systemu „radio-stop” przez personel obsługi.
Nowe obowiązki dla pracowników
Zalecenia Komisji nakazują, by zobowiązać pracowników odpowiedzialnych za wprowadzanie do eksploatacji urządzeń wymagających potwierdzenia przez UTK zgodności z typem do przestrzegania warunków stosowania eksploatacji nadzorowanej tych urządzeń z wymaganymi obostrzeniami, do czasu uzyskania odpowiedniego potwierdzenia.
Niezbędna weryfikacja ilości kontroli wewnętrznych
Następne zalecenie dotyczy dokonania weryfikacji ilości wewnętrznych kontroli z zakresu obowiązku okresowego odsłuchiwania rozmów przeprowadzanych z wykorzystaniem łączności i radiołączności, prawidłowości zapisów w dokumentacji techniczno-ruchowej prowadzonej na posterunkach ruchu, w tym w dziennikach prowadzenia ruchu, szczególnie pod względem aktualności i czytelności.
Kolejna weryfikacja dotyczy kontroli w zakresie rodzajów i częstotliwości powtarzania się usterek urządzeń SRK oraz czytelności i dokładności opisów ich objawów, przyczyn oraz zakresu wykonywanych czynności naprawczych.
Czytaj też: