Szczecińska Kolej Metropolitalna ma odmienić komunikację w szczecińskiej aglomeracji dzięki połączeniu Stargardu, Goleniowa, Gryfina i Polic ze Szczecinem. Efekty prac widać już na niektórych stacjach. Prace realizuje Trakcja.
Samorządy leżące w aglomeracji szczecińskiej wraz z PKP PLK chcą do 2022 r. uruchomić Szczecińską Kolej Metropolitalną w oparciu o istniejące, choć częściowo niewykorzystywane trasy kolejowe. Projekt zakłada przebudowę lub modernizację linii kolejowych o łącznej długości ok. 23,75 km. Przedsięwzięcie obejmuje 40 przystanków. W lipcu 2018 r. zostały podpisane dwie umowy z Trakcją PRKiI na opracowanie dokumentacji projektowej i przeprowadzenie prac. Jedna zakłada modernizację linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny – Police. Jej wartość brutto to 479,8 miliona złotych brutto. Przedmiotem drugiej umowy jest modernizacja wybranej infrastruktury pasażerskiej na liniach kolejowych 273 (Szczecin – Gryfino), 351 (Szczecin – Stargard) oraz 401 (Szczecin – Goleniów). Jej wartość to 138,7 mln złotych brutto.
Prace nie przebiegają zgodnie z harmonogramem.
Jak pisaliśmy we wrześniu, realizacja projektów infrastrukturalnych w ramach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej jest już opóźniona o 8-10 miesięcy.
Nie jest jednak tak, że nic się w ramach projektu nie dzieje. Jak informuje Trakcja, 24 marca przebudowywany 130-metrowy peron nr 1 przystanku Daleszewo przeszedł pozytywny odbiór techniczny oraz eksploatacyjny i został oddany dla obsługi podróżnych. W ramach prac dostosowano peron dla osób niepełnosprawnych, pojawiło się nowe oświetlenie, oznakowanie, wiaty. Ponadto wykonano prace odwodnieniowe, a także dokonano regulacji toru oraz sieci w nowym torze.
Na stacji w Gryfinie przebudowano dawny peron nr 3, który stał się peronem nr 2. Cały peron ma 200 m długości i 6 m szerokości. Dostosowano go do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, zbudowano nowe, większe zadaszenie i zainstalowano oświetlenie, zamontowano elementy małej architektury i stałe oznakowanie. Prace zakończyły się na całej długości peronu, ale na razie odebrano jego 140-metrowy odcinek. Wykonawca oczekuje na wyznaczenie terminu odbioru technicznego i eksploatacyjnego dla pozostałej części peronu.