Partnerzy serwisu:
Biznes

Szczecin-Berlin: Jedna z pierwszych inwestycji w ramach Instrumentu CEF?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
29-04-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Szczecin-Berlin: Jedna z pierwszych inwestycji w ramach Instrumentu CEF?
Bogusław Liberadzki, były minister transportu i gospodarki morskiej, a obecnie europoseł SLD, uważa, że modernizacja, w tym elektryfikacja linii kolejowej łączącej Szczecin z Berlinem może zostać zrealizowana w ramach Mechanizmu Łącząc Europę (CEF).

CEF, czyli Connecting Europe Facility, to nowy program pomocowy UE, powstały wraz z początkiem unijnej perspektywy finansowej 2014-20. Ma on na celu wsparcie finansowe inwestycji infrastrukturalnych o charakterze ponadkrajowym. Środkami w ramach CEF będzie dysponować wyłącznie Komisja Europejska; ich wdrażanie będzie się odbywać zarówno z pominięciem rządów państw członkowskich, jak i samorządów regionalnych.

Bogusław Liberadzki uważa, że istnieje szansa, by modernizacja linii kolejowej łączącej Szczecin z Berlinem (czyli przede wszystkim: modernizacja i elektryfikacja odcinka Szczecin – Angermünde) została zatwierdzona przez Komisję Europejską jako jeden z pierwszych projektów do realizacji w ramach CEF.
W rozmowie z Radiem Szczecin, były minister przypomniał, że przed rokiem odbyło się posiedzenie Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego, w ramach którego zapoznano europosłów z jakością połączenia kolejowego Szczecin-Berlin. – Przejechaliśmy wówczas tę trasę z przesiadką w Angermuende, gdzie następuje zmiana pociągu, trakcji, peronu, konieczność przeniesienia rzeczy… Bez wątpliwości wówczas uznano, że potrzebne jest usprawnienie tego połączenia poprzez zacieśnienie współpracy ponad granicą – przypomniał Liberadzki. Dodał jednocześnie, że w sytuacji, w której „zarówno PKP, jak i DB wykazują stosunkowo niewielkie zainteresowanie tą inwestycją”, przeprowadzenie jej w ramach CEF wydaje się być idealnym rozwiązaniem.

– Decyzje dotyczące CEF nie będą zapadać ani w Berlinie, ani w Warszawie, tylko w Brukseli. Beneficjenci otrzymają praktycznie gotowy do realizacji projekt. Dziś ze Szczecina do Berlina można przejechać w 86 min przy obecnym stanie infrastruktury. To szybciej niż samochodem, ale i tak poprawa stanu infrastruktury i rozwój oferty połączeń kolejowych są niezbędne. W ramach CEF można uzyskać do 85% dofinansowania, licząc łącznie z podatkiem VAT. Budżet państwa jeszcze na tym zarobi, gdyż wpływy z podatków przy inwestycjach będą większe niż te 15% wkładu własnego. Oczywiście w ślad za poprawą oferty, musi iść też przystępna cena biletów, trzeba rozmawiać na temat – dodał w rozmowie z Radiem Szczecin Bogusław Liberadzki.

Europoseł SLD przypomniał też, że CEF jest dedykowany przede wszystkim inwestycjom w infrastrukturą kolejową oraz związaną z obsługą żeglugi śródlądowej. Jego zdaniem, zaakceptowanie remontu linii Szczecin-Angermunde przed KE może sprawić, że trasa ta zostanie zmodernizowana w ciągu 3 lat. Należy przypomnieć, że we wrześniu 2013 r., podczas targów Trako, władze PKP PLK i DB Netz podpisały porozumienie w sprawie wspólnych przygotowań i koordynacji oraz realizacji przedsięwzięć przy rozwoju połączenia kolejowego Szczecin-Berlin.

W ubiegłym tygodniu, w ramach kampanii wyborczej do PE, politycy SLD i niemieckiej SPD zorganizowali przejazd pociągiem z Berlina do Szczecina. Nie zatrzymując się po drodze, przejechali w 70 min.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Liberadzki: Wydłużenie perspektywy 2007-2013 bardzo możliwe

Prawo i polityka

Liberadzki: Wydłużenie perspektywy 2007-2013 bardzo możliwe

lp, Rynek Kolejowy 23 listopada 2015

Liberadzki: Na razie Polsce nie potrzeba nowych linii kolejowych

Prawo i polityka

Liberadzki: Krajowy plan transportowy jest do całkowitej przebudowy

Prawo i polityka

Trwają spory o IV Pakiet Kolejowy

Prawo i polityka

Trwają spory o IV Pakiet Kolejowy

Parlament Europejski 02 grudnia 2014

Zobacz również:

Liberadzki: Wydłużenie perspektywy 2007-2013 bardzo możliwe

Prawo i polityka

Liberadzki: Wydłużenie perspektywy 2007-2013 bardzo możliwe

lp, Rynek Kolejowy 23 listopada 2015

Liberadzki: Na razie Polsce nie potrzeba nowych linii kolejowych

Prawo i polityka

Liberadzki: Krajowy plan transportowy jest do całkowitej przebudowy

Prawo i polityka

Trwają spory o IV Pakiet Kolejowy

Prawo i polityka

Trwają spory o IV Pakiet Kolejowy

Parlament Europejski 02 grudnia 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5