Szczeciński port może od wtorku (29 maja) poszczycić się najnowocześniejszym w Europie i jedynym w Polsce terminalem przeładunkowym kwasu siarkowego. Inwestorem przedsięwzięcia jest legnicka spółka KGHM Metraco.
Nowy terminal siarkowy został wczoraj oficjalnie otwarty. Dzięki szczecińskiemu terminalowi będzie można eksportować kwas siarkowy produkowany w hutach w Głogowie i Legnicy. – To jedyna taka inwestycja w Polsce i najnowocześniejsza w Europie – podkreśla Jacek Rawecki, prezes KGHM Metraco. Powstanie terminalu usprawni eksport polskiego kwasu siarkowego do zagranicznych odbiorców, między innymi do obu Ameryk i Azji. Do tej pory transporty kwasu były dowożone cysternami kolejowymi z Zagłębia Miedziowego do portu w Gdańsku. – Na lokalizację terminalu wybraliśmy Szczecin, który pod wieloma względami, również ekonomicznymi okazał się miejscem dla nas optymalnym – wyjaśnia Jacek Rawecki.
Nowa baza KGHM to jedna z najnowszych inwestycji w szczecińskim porcie. – Takie przedsięwzięcie to nie tylko splendor dla portu, ale również nowe miejsca pracy przy eksploatacji terminalu – mówi Jarosław Siergiej, prezes szczecińskiego portu. Na hektarze nabrzeża terminalu zlokalizowano między innymi front kolejowy, na którym jednocześnie można rozładować lub załadować sześć cystern, stanowisko załadowcze do autocystern, trzy zbiorniki o łącznej pojemności około 33 tys. ton kwasu i infrastrukturę do załadunku statków.
Roczna wydajność przeładunkowa szczecińskiego terminalu będzie wynosić około 300 tys. ton kwasu siarkowego, który znajdzie swoje zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu. – Większość naszych odbiorców wykorzystuje go głównie jako komponent do nawozów sztucznych, lub przy procesie wydobywczym miedzi – wyjaśnia prezes KGHM Metraco.
– Zastosowanie najnowocześniejszych rozwiązań sprawia, że terminal jest bezpieczny dla otoczenia – zaznacza Jacek Rawecki. – Zbiorniki mają tzw. płaszcz osłonowy, czyli przypominają konstrukcję termosu. W razie przecieku kwas nie wydostanie się na zewnątrz – tłumaczy. W podobnym zamkniętym systemie odbywa się także rozładunek i przepompowywanie kwasu na statek.
Inwestycja kosztowała spółkę 36 mln złotych i jest jak dotąd największym jej przedsięwzięciem. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zrealizował ze swojej strony prace przygotowawcze na kwotę 9,4 mln zł. Pierwszy statek z transportem kwasu siarkowego wypłynie ze szczecińskiego portu w lipcu.