PKP PLK rozpisały postępowanie na projekt modernizacji linii wyprowadzającej ruch z węzła szczecińskiego w stronę stolicy Niemiec. Linia do granicy ma zostać dostosowana do prędkości 160 km/h i uzupełniona o brakujący drugi tor. Prace budowlane mają zakończyć się w roku 2026.
Zarządca infrastruktury poszukuje wykonawcy dokumentacji projektowej dla modernizacji linii 408 i 409 między Szczecinem Głównym a granicą polsko-niemiecką. Miejscem prowadzenia prac ma być też stacja Szczecin Gumieńce (grupa torów wzdłuż linii 408 oraz tor łącznikowy nr 301) oraz przyległe odcinki linii: 273, 406, 432, 433, 351 i 851.
Choć objęty zamówieniem odcinek wchodzi w skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, prace nie będą dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej. Jedynym kryterium udzielenia zamówienia ma być cena. Oferty można składać do poranku 9 lutego.
Główny cel inwestycji to skrócenie czasu przejazdu do granicy, a wraz z
rozpoczętymi niedawno pracami po stronie niemieckiej – na całym ciągu między Szczecinem a Berlinem. Prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich ma wynosić 160 km/h, a dla towarowych – 120 km/h. W tym samym czasie jednotorowa dziś linia 409 zostanie rozbudowana o drugi tor (początkowo
zastosowanie takiego rozwiązania nie było przesądzone) i zelektryfikowana. Poprawa przepustowości ma umożliwić w przyszłości kursowanie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, a także kierowanie na linię pociągów towarowych o długości do 750 m.
Polska i Niemcy przymierzają się do modernizacji ciągu Szczecin – Berlin od dawna. Już w roku 2012 podpisano umowę o współpracy w tej sprawie. Planowano wówczas zakończenie inwestycji w roku 2020, jednak harmonogram musiał zostać znacząco zmieniony (dopiero pod koniec 2019 r. PKP PLK ogłosiły
przetarg na dokumentację przedprojektową). Ministerstwo Infrastruktury
tłumaczy ten fakt problemami po stronie niemieckiej. Obecny termin to rok 2026.