Kończą się wielomiesięczne testy systemu dynamicznej informacji pasażerskiej na stacji Szczecin Główny. Dzięki temu podróżni mogą liczyć, że informacje o rzeczywistej, a nie tylko planowej godzinie odjazdu będą pojawiać się również na elektronicznych tablicach zawieszonych nad peronami. Dotychczas po aktualne dane dotyczące ruchu pociągów trzeba było udać się np. do tzw. infokiosku.
Po naszych artykułach dotyczących problemów z informacją pasażerską w budynku dworca kolejowego
w Żaganiu oraz
w szeregu innych obiektów modernizowanych w ciągu ostatnich lat przez PKP SA, m.in. w Pile, czytelnicy przesyłają do nas informacje o podobnych uniedogodnieniach na stacjach kolejowych. Przypomnijmy, że w opisywanych do tej pory na naszych łamach lokalizacjach elektroniczne tablice wyświetlające najbliższe przyjazdy i odjazdy wskazują wyłącznie informacje o panowym rozkładzie jazdy. Nie można się więc z nich dowiedzieć o opóźnieniach czy innych utrudnieniach w ruchu.
Test działania systemu trwał pół rokuWskaania czytelników dotyczą także tak dużych i znaczących stacji, jak Szzczecin Główny. Według przysłanego nam opisu problem z dynamiczną informacją pasażerską dotyczy tam nie budynku dworcowego, a peronów. Tam wyświetlane mają być wyłącznie informacje rozkładowe, elektroniczne panele nie spełniają więc podstawowych założeń systemu dynamicznej informacji pasażerskiej.
Występowanie tych problemów potwierdza zarządca infrastruktury kolejowej. – Wyświetlacze peronowe zostały zainstalowane w styczniu tego roku, od tamtej pory prowadzone były testy systemu. Informacje o opóźnianiach na wyświetlaczach peronowych będą wyświetlane do końca tygodnia – zapowiada Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Tablice zbiorcze i infokioski pracowały normalnieNasz rozmówca zapewnia przy tym, że do tej pory pasażerowie nie byli pozostawieni bez informacji o utrudnieniach w ruchu. – Informacje o opóźnieniach w systemie dynamicznej informacji pasażerskiej na stacji Szczecin Główny są wyświetlane na tabliczach zbiorczych i w tzw. infokioskach. Wyświetlacze „przyjazzdy/odjazdy” to forma plakatowego rozkładu jazdy i na nich nie zakładano takich możliwości. Informacje o opóźnieniach są też wygłaszane w komunikatach megafonowych – mówi.
Zarządca infrastruktury nie odniósł się natomiast do naszego pytania, jak peronowe tablice informacyjne działały dotychczas w przypadku sytuacji awaryjnych takich jak np. zmiana peronu czy toru, z którego odjedzie pociąg. Nie wiemy więc, czy ekrany były wówczas wyłączane całkowicie, czy wskazywały odjazd z planowego toru, na którym w rzeczywistości żaden pociąg nie stał. Przypomnijmy przy okazji, że nowe wyświetlacze peronowe zastąpiły w Szczecinie
zaledwie sześcioletnie urządzenia, które również miały charakter tablic elektronicznych.