fot. Antek Bojar, lic. CC0Dworzec kolejowy w Mikołajkach
PKP Polskie Linie Kolejowe rozważają przeprowadzenie inwestycji infrastrukturalnych na nieczynnym fragmencie mazurskiej linii 223 zapewniającej najkrótsze połączenie z Olsztyna do Ełku. Na razie jednak wykorzystanie trasy, która mogłaby obsługiwać m.in. kurort w Mikołajkach, jest śladowe. Regularne pociągi towarowe nie kursują już także na odcinku Czerwonka – Mrągowo.
Linia kolejowa nr 223 jest obecnie wykorzystywana jedynie śladowo, głównie na odcinku Orzysz – Ełk. Remont tego fragmentu przeprowadzony był ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej, które chciało zapewnić dostęp kolejowy do jednostki wojskowej w Orzyszu. Pociągi towarowe mogą kursować też pomiędzy Czerwonką a Mrągowem. 52-kilometrowy fragment Czerwonka – Mikołajki – Orzysz pozostaje natomiast zamknięty.
Cztery lata temu zarządca zamknął środkowy odcinek trasy
– Ruch towarowy nie jest tam prowadzony od 2015 r. – mówi Martyn Janduła z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Jednocześnie informuje on, że zarządca w oparciu o rozmowy m.in. z samorządami przygotowuje projekty infrastrukturalne, które mogłyby zostać zrealizowane w nadchodzącej perspektywie finansowej UE 2021 – 2028. – Wśród propozycji są także prace na linii 223 – mówi, nie precyzując jednak, jaki miałyby mieć one charakter.
Ostatnią drobną inwestycją realizowaną na tej trasie była budowa podziemnego przejścia dla pieszych połączonego z przejazdem dla rowerzystów na terenie miejscowości Siedliska przy granicy z Ełkiem. – Z tego powodu we wrześniu 2018 r. nastąpiła przerwa w ruchu na odcinku Orzysz – Ełk – stwierdza nasz rozmówca. Inwestycja prowadzona była przez gminę Ełk, Starostwo Powiatowe w Ełku i Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Dekada bez pociągów pasażerskich do serca Mazur
Tymczasem regularny ruch nie jest utrzymywany już nawet na początkowym 34-kiometrowym odcinku z Czerwonki do Mrągowa. Martyn Janduła wskazuje bowiem, że pociągi towarowe mogłyby kursować tam po złożeniu wniosku o dostęp do infrastruktury od zainteresowanego przewoźnika. Ostatni pociąg pasażerski z Olsztyna dotarł tam natomiast w kwietniu 2010 r.
Niespełna rok wcześniej, wraz z końcem sierpnia 2009 r., z rozkładu jazdy zniknęły bezpośrednie pociągi osobowe Olsztyn Główny – Czerwonka – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz – Ełk. Początkowo ich likwidację tłumaczono rozpoczynającym się remontem wojskowym odcinka z Orzysza do Ełku, jednak po przywróceniu przejezdności trasy obsługi połączeń nie wznowiono. Tymczasem frekwencja w sezonie letnim ostatnim roku obsługi była tak duża, że składy zestawiano z dwóch autobusów szynowych i jednego wagonu pasażerskiego serii Bh pomiędzy nimi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.