Partnerzy serwisu:
Biznes

Szafrański: Kontrakt wieloletni najbardziej efektywnym sposobem finansowania zarządcy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
07-07-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Infrastruktury, 7 lipca 2011

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Szafrański: Kontrakt wieloletni najbardziej efektywnym sposobem finansowania zarządcy
- Kontrakt wieloletni nie spowoduje automatycznego obniżenia stawek za dostęp do infrastruktury. Jednak lepszy jej stan powinien wywołać zwiększenie ruchu pociągów. Jeżeli koszty podzielimy na większą liczbę pociągokilometrów, to stawki powinny spaść. Obecne obciążenie sieci to ok. 40 proc. - stwierdził prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański podczas konferencji poświęconej kontraktowi wieloletniemu pomiędzy zarządcą infrastruktury a Ministerstwem Infrastruktury.

Jak podkreślił Szafrański, branża kolejowa w Polsce tak naprawdę jest w dużym stopniu uzależniona od kondycji finansowej PKP PLK. - Trudno sobie wyobrazić, że PLK nagle zniknie lub inne podmioty przejmą ich rolę. To, jak funkcjonuje spółka, ma decydujący wpływ na to, czy transport kolejowy w Polsce może się rozwinąć, czy nie. Nawet najlepszy tabor, jeśli będzie kursował po kiepskich torach, będzie jeździł powoli - wskazał.

- Działalność zarządcy infrastruktury powinna być zbilansowana. Taka jest teoria. Jednak co roku pojawia się strata. Można więc powiedzieć, że nie przestrzegamy tak do końca prawa europejskiego. Kontrakt wieloletni ma być rozwiązaniem tej sytuacji - podkreślił Szafrański.

- Kontrakt wieloletni jest najbardziej efektywnym sposobem finansowania działalności zarządcy. Obecnie relacje pomiędzy ministerstwem a PLK cechuje spora uznaniowość. Nie jest powiedziane, czy my w tych stosach faktur, które wystawiamy, realizujemy swe zadania w sposób najbardziej efektywny. Jest dążenie do tego, żeby wykorzystać dotacje, a nie działać w sposób racjonalny - ubolewał szef PKP Polskie Linie Kolejowe.

- Chcąc, aby większe środki wpłynęły do PLK, trzeba wdrożyć system, który pokaże, na co one będą kierowane, jaka jest efektywność ich stosowania. W innych krajach stawiane są wymogi dotyczące zapewnienia określonego stanu technicznego infrastruktury. Obecnie jest to bardzo trudne. Cały system finansowania jest obarczony bardzo dużą niepewnością, tak dla nas, jak i dla przewoźników kolejowych - stwierdził Szafrański.

- Teraz zarówno dotacja nie jest przewidywalna, jak i przychody od przewoźników. W zeszłym roku zabrakło w naszej kasie 100 mln zł od operatorów. Wydatki na utrzymanie nie mogą podążać za koniunkturą na rynku - podkreślił prezes PKP Polskie Linie Kolejowe. Jak poinformował, zarządca infrastruktury już określił sieć 7 tys. km linii, na którą kierowane są podstawowo środki na utrzymanie (obecna wielkość sieci to ok. 19 tys. km).

\

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szafrański: Trzy kryteria zamiast tylko ceny

Warte uwagi

Szafrański: Trzy kryteria zamiast tylko ceny

mg, Rynek Infrastruktury, 16 lipca 2011 18 lipca 2011

Szafrański: Powstrzymaliśmy proces degradacji infrastruktury kolejowej w Polsce

Infrastruktura

Szafrański: Przewozy pasażerskie kosztowne

Biznes

Szafrański: Przewozy pasażerskie kosztowne

mg, Rynek Infrastruktury 10 listopada 2011

RK TV: Zbigniew Szafrański o światłowodach

Rynek Kolejowy TV

RK TV: Zbigniew Szafrański o światłowodach

Rynek Kolejowy 11 listopada 2011

Szafrański: Pociągi na Okęcie raczej pojadą

Infrastruktura

Szafrański: Pociągi na Okęcie raczej pojadą

jm, Rynek Kolejowy 07 grudnia 2011

Szafrański: Jak zamrozić projekt, którego nie ma?

Koleje Dużych Prę™dkości

Szafrański: Jak zamrozić projekt, którego nie ma?

mj, Rynek Infrastruktury 08 grudnia 2011

Zobacz również:

Szafrański: Trzy kryteria zamiast tylko ceny

Warte uwagi

Szafrański: Trzy kryteria zamiast tylko ceny

mg, Rynek Infrastruktury, 16 lipca 2011 18 lipca 2011

Szafrański: Powstrzymaliśmy proces degradacji infrastruktury kolejowej w Polsce

Infrastruktura

Szafrański: Przewozy pasażerskie kosztowne

Biznes

Szafrański: Przewozy pasażerskie kosztowne

mg, Rynek Infrastruktury 10 listopada 2011

RK TV: Zbigniew Szafrański o światłowodach

Rynek Kolejowy TV

RK TV: Zbigniew Szafrański o światłowodach

Rynek Kolejowy 11 listopada 2011

Szafrański: Pociągi na Okęcie raczej pojadą

Infrastruktura

Szafrański: Pociągi na Okęcie raczej pojadą

jm, Rynek Kolejowy 07 grudnia 2011

Szafrański: Jak zamrozić projekt, którego nie ma?

Koleje Dużych Prę™dkości

Szafrański: Jak zamrozić projekt, którego nie ma?

mj, Rynek Infrastruktury 08 grudnia 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5