Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Szafrański: KDP Warszawa – Łódź na początku lat 30.

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
02-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-04-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Szafrański: KDP Warszawa – Łódź na początku lat 30.
fot. Michał Szymajda
Decyzja o poddaniu analizom przebiegu „szprych” komponentu kolejowego nie oznacza, że żadna z nich nie doczeka się realizacji. Część wykonanych od roku 2017 prac będzie zatem można wykorzystać – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym przewodniczący Rady Nadzorczej Centralnego Portu Komunikacyjnego Zbigniew Szafrański. Jak przekonuje, dla większości inwestycji i tak nie będzie oznaczało to przesunięcia terminu ewentualnej realizacji.

Co oznacza niedawna decyzja o projektowaniu od nowa wszystkich „szprych” poza linią „Y”? Czy nie oznacza to zmarnowania prac przygotowawczych wykonanych przez ostatnich kilka lat?

Na pewno większa część prac nie pójdzie na marne. Nie zakładam z góry, że żaden z odcinków projektowanych w ramach „szprych” nie będzie realizowany. Jestem natomiast przeciwnikiem idei zbiegania się wszystkich nowych linii w węźle przy lotnisku – takie stanowisko nie jest zresztą w branży odosobnione. Protestował przeciwko temu choćby Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk. Linie kolejowe są inwestycją na tyle kosztowną i trwałą, że powinniśmy sięgnąć po narzędzia do analizowania i prognozowania przewozów, którymi dysponujemy w CPK. Wykorzystamy je nie do potwierdzenia założonej z góry tezy – ale do dobrania takiego przebiegu linii, by efekt był jak najlepszy.

Nie chcę popadać w skrajności: nie chodzi o wybór między budowaniem wszystkiego, co zostało zaplanowane, a niebudowaniem niczego. Te projekty, które zostały zaproponowane w postaci linii na mapie, będziemy analizować – i prawdopodobnie niektóre z nich zostaną przyjęte do realizacji (być może w nieco innym przebiegu), a od innych odstąpimy.

Czy nie wydłuży to jednak procesu realizacji inwestycji, opóźniając oddanie linii do użytku?

Nie ma takiego zagrożenia. „Dokument Wdrażający do Programu Wieloletniego CPK. Etap II. 2024-2030”, zatwierdzony jeszcze przez poprzedniego Pełnomocnika Rządu do spraw CPK, zakładał, że poza połączeniem Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań (linia „Y”) i linią Katowice – Ostrawa żaden inny projekt nie wejdzie w fazę budowy przed rokiem 2030. Mamy pewność, że chcemy zbudować linię „Y” – a ilość pracy przy tej inwestycji będzie zupełnie wystarczająca dla firm obecnych na polskim rynku budowlanym (pamiętajmy, że równolegle realizuje swój program inwestycyjny PKP PLK). Wykorzystamy czas do roku 2030 również do tego, by ustalić, jakie kolejne linie wejdą w fazę budowy i przygotować niezbędną dokumentację przedprojektową.

Można zatem spodziewać się rozpoczęcia kolejnych inwestycji właśnie w 2030 r.?

Według obecnie obowiązującego dokumentu wdrożeniowego nie zakładano, że jakakolwiek linia z „komponentu kolejowego” poza „Y” i linią Katowice – Ostrawa wejdzie w fazę budowy przed tą datą. Chcemy przygotować się tak, by w czasie, gdy budowa „Y” będzie zbliżała się do końca, mieć ustalone, jakie następne linie mają wejść w fazę realizacji i w jakiej kolejności. Powinno to jednak wynikać z analiz gospodarczych, a nie z pomysłów niepopartych badaniami.

Podczas Kongresu Projektantów i Inżynierów pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek stwierdził, że rząd nie rozważa rezygnacji z przedsięwzięcia [podobnie jak prezes CPK Filip Czernicki - przyp. RK]. Od Pana natomiast usłyszeliśmy, że przyszłość lotniska i węzła kolejowego przy nim jest niepewna. Jak rozumieć tę sprzeczność?

Nie widzę tutaj sprzeczności, tylko – na razie – niepewność. Wiemy, że „warszawski” i „łódzki” fragmenty linii nr 85 muszą być połączone odcinkiem biegnącym przez teren projektowanego lotniska. Sposób zaprojektowania tego odcinka, w tym budowa stacji i odgałęzień innych linii, będzie zależał od strategicznych decyzji dotyczących budowy portu lotniczego. Z pewnością jednak połączenie KDP Warszawa – Łódź będzie miało ciągłość.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pierwszy polski F-35 na linii montażu końcowego (zdjęcia)

Infrastruktura

Pierwszy polski F-35 na linii montażu końcowego (zdjęcia)

Piotr Bożyk 03 maja 2024

Czy Polacy chcą 15-minutowych miast? Tak, ale nie

Pasażer

Czy Polacy chcą 15-minutowych miast? Tak, ale nie

Multiconsult Polska 03 maja 2024

Arriva widzi perspektywy przed polskim rynkiem

Biznes

Zobacz również:

Beim: CPK musi przejść etap dojrzewania

Infrastruktura

Beim: CPK musi przejść etap dojrzewania

Roman Czubiński 30 kwietnia 2024

CPK: Inwestycje kolejowe pomogą średnim miastom

Infrastruktura

CPK: Inwestycje kolejowe pomogą średnim miastom

Roman Czubiński 13 listopada 2022

CPK: Przetarg na koncepcję podstacji 25 kV

Infrastruktura

CPK: Przetarg na koncepcję podstacji 25 kV

Roman Czubiński 21 kwietnia 2022

Pozostałe z wątku:

Pierwszy polski F-35 na linii montażu końcowego (zdjęcia)

Infrastruktura

Pierwszy polski F-35 na linii montażu końcowego (zdjęcia)

Piotr Bożyk 03 maja 2024

Czy Polacy chcą 15-minutowych miast? Tak, ale nie

Pasażer

Czy Polacy chcą 15-minutowych miast? Tak, ale nie

Multiconsult Polska 03 maja 2024

Arriva widzi perspektywy przed polskim rynkiem

Biznes

Zobacz również:

Beim: CPK musi przejść etap dojrzewania

Infrastruktura

Beim: CPK musi przejść etap dojrzewania

Roman Czubiński 30 kwietnia 2024

CPK: Inwestycje kolejowe pomogą średnim miastom

Infrastruktura

CPK: Inwestycje kolejowe pomogą średnim miastom

Roman Czubiński 13 listopada 2022

CPK: Przetarg na koncepcję podstacji 25 kV

Infrastruktura

CPK: Przetarg na koncepcję podstacji 25 kV

Roman Czubiński 21 kwietnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5