Partnerzy serwisu:
Pasażer

Odwołałeś podróż pociągiem ze względu na powódź. Co teraz?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
30-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UTK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Odwołałeś podróż pociągiem ze względu na powódź. Co teraz?
fot. Izabela Miernikiewicz/PKP PLK
Utrudnienia na kolei spowodowane skutkami powodzi mogą poważnie skomplikować nasze plany wyjazdowe. Co zrobić, jeśli kupiliśmy bilet, a w związku z trudną sytuacją na terenach kolejowych zdecydujemy się zrezygnować z wyjazdu lub nasz pociąg został odwołany? Jakie prawa przysługują nam, jeśli zdecydowaliśmy się na podróż, a pociąg opóźnił się w wyniku sytuacji hydrologicznej? Czy przewoźnicy honorują swoje bilety? Zebraliśmy najważniejsze informacje w jednym miejscu.

Klęski żywiołowe, ekstremalne warunki pogodowe i ich następstwa są z mocy prawa okolicznością, która pozwala przewoźnikom na uniknięcie odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy przewozu (np. opóźnienie). Mimo to przewoźnicy przewidzieli dla podróżnych pewne ułatwienia.

Zwroty biletów

Standardowo rezygnacja z podróży koleją w komunikacji krajowej z winy podróżnego wiąże się z prawem potrącenia przez przewoźnika odstępnego, a w przypadku promocyjnych biletów międzynarodowych – ich zwrot/wymiana mogą nie być możliwe. Jednak gdy decyzja o odstąpieniu od umowy przewozu wynika z przyczyn od nas niezależnych, takich jak utrudnienia na linii kolejowej czy odwołanie pociągu, mamy prawo otrzymać zwrot pełnej kwoty biletu. W niektórych przypadkach konieczne będzie złożenie reklamacji. W zgłoszeniach warto powołać się na okoliczności powodziowe.

PKP Intercity przyjęło szczegółowe zasady zwrotu niewykorzystanych biletów. Polregio zwraca należności za bilety jednorazowe i okresowe – proporcjonalnie do liczby niewykorzystanych dni.

Odszkodowanie za opóźnienie pociągu

Jeżeli zdecydowaliśmy się na podróż koleją, a w wyniku bezpośrednich skutków powodzi dotarliśmy do celu z opóźnieniem, odpowiedzialność odszkodowawcza przewoźnika może być wyłączona.

Co do zasady przewoźnik odpowiada za szkodę, jaką poniósł podróżny wskutek opóźnionego przyjazdu lub odwołania regularnie kursującego środka transportowego (art. 62 ust. 2 prawa przewozowego). Przepisy kodeksu cywilnego (art. 471) przewidują jednak możliwość zwolnienia się przedsiębiorcy z odpowiedzialności, jeśli nie wykonał zobowiązania (a takim jest umowa przewozu) z przyczyn, na które nie miał wpływu.

W standardowych przypadkach pasażerowie opóźnionych pociągów dalekobieżnych mogą również liczyć na zryczałtowane odszkodowanie (25% lub 50% ceny biletu) na podstawie przepisów unijnych. Jednak przedsiębiorstwo kolejowe nie jest zobowiązane do wypłaty odszkodowania, jeżeli jest w stanie udowodnić, że opóźnienie, utrata połączenia lub odwołanie zostały spowodowane bezpośrednio lub pośrednio nadzwyczajnymi okolicznościami niezwiązanymi z ruchem kolei. Są to np. ekstremalne warunki pogodowe czy poważne katastrofy naturalne, których przewoźnik nie mógł uniknąć ani których skutkom nie mógł zapobiec (art. 19 ust. 10 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/782 z 29 kwietnia 2021 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym).

Uwaga! Przedstawiony stan prawny nie przekreśla możliwości wniesienia reklamacji. Każda sprawa jest przez spółki kolejowe rozpatrywana indywidualnie.

Wzajemne honorowanie biletów

Na stronach internetowych przewoźników warto również weryfikować komunikaty o wzajemnym honorowaniu biletów. Na wielu trasach objętych skutkami powodzi spółki zdecydowały się uznawać swoje bilety, co minimalizuje niedogodności dla podróżnych. Ograniczenia mogą dotyczyć pociągów objętych całkowitą rezerwacją miejsc.

W razie wątpliwości o możliwość skorzystania z przejazdu zastępczego innym pociągiem warto dopytać drużynę konduktorską przed wejściem na pokład, okazując posiadany bilet.

Gdzie uzyskać informacje o ruchu pociągów na obszarach dotkniętych powodzią?


Gdzie złożyć reklamację?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami reklamacje, w tym wnioski o zwrot pieniędzy za częściowo lub całkowicie niewykorzystane bilety, realizują wyłącznie przewoźnicy.

Jak wnieść przez Internet reklamację do przewoźników, którzy działają na obszarach dotkniętych powodzią?


Przydatne linki:

#Powódź – porady pięciu instytucji
  • Prawa konsumentów podczas zbiórek.
  • Jak skutecznie uzyskać pomoc ubezpieczeniową po powodzi?
  • Prawa pasażerów w przypadku odwołania podróży.
  • Co zrobić z zalanym urządzeniem?
  • Problemy z dostawą prądu?
  • Kłopoty z siecią?

Urzędy przygotowały wspólną akcję informacyjną. Informacjami, które mogą być przydatne, dzielą się: Urząd Transportu Kolejowego, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Rzecznik Finansowy, Urząd Komunikacji Elektronicznej i Urząd Regulacji Energetyki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Po powodzi. Najgorzej na stacjach w Kłodzku, Chałupkach i Głuchołazach

Infrastruktura

Po powodzi. Najgorzej na stacjach w Kłodzku, Chałupkach i Głuchołazach

Roman Czubiński 01 października 2024

Rekordowy sierpień w kolejowych przewozach pasażerskich

Biznes

Rekordowy sierpień w kolejowych przewozach pasażerskich

Urząd Transportu Kolejowego 30 września 2024

Prezes UTK w Kłodzku: wstrzymujemy działania nadzorcze, pomagamy

Infrastruktura

Prezes UTK w Kłodzku: wstrzymujemy działania nadzorcze, pomagamy

Urząd Transportu Kolejowego 24 września 2024

Znamy pełnomocnika rządu ds. odbudowy po powodzi. Jest zaskoczenie

Infrastruktura

Rząd rozszerza stan klęski żywiołowej na kolejne powiaty

Infrastruktura

Rząd rozszerza stan klęski żywiołowej na kolejne powiaty

Mikołaj Kobryński 21 września 2024

Zobacz również:

Po powodzi. Najgorzej na stacjach w Kłodzku, Chałupkach i Głuchołazach

Infrastruktura

Po powodzi. Najgorzej na stacjach w Kłodzku, Chałupkach i Głuchołazach

Roman Czubiński 01 października 2024

Rekordowy sierpień w kolejowych przewozach pasażerskich

Biznes

Rekordowy sierpień w kolejowych przewozach pasażerskich

Urząd Transportu Kolejowego 30 września 2024

Prezes UTK w Kłodzku: wstrzymujemy działania nadzorcze, pomagamy

Infrastruktura

Prezes UTK w Kłodzku: wstrzymujemy działania nadzorcze, pomagamy

Urząd Transportu Kolejowego 24 września 2024

Znamy pełnomocnika rządu ds. odbudowy po powodzi. Jest zaskoczenie

Infrastruktura

Rząd rozszerza stan klęski żywiołowej na kolejne powiaty

Infrastruktura

Rząd rozszerza stan klęski żywiołowej na kolejne powiaty

Mikołaj Kobryński 21 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5