Wrocław, Warszawa i Radomsko to cztery pierwsze lokalizacje systemu RedLight w wersji kolejowej. Ten wkrótce ma zostać zainstalowany w kolejnych sześciu miejscach, a docelowo ma objąć nawet pół tysiąca przejazdów kolejowych.
"Śmierć na torach pod Sochaczewem. Ewakuacja pasażerów", "Dramat na torach we Wrocławiu. Śmiertelny wypadek na przejeździe kolejowym", "Wypadek na przejeździe kolejowym w Sierakowie Śląskim". To tylko kilka medialnych nagłówków dotyczących zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych w sierpniu tego roku.
Chociaż do najtragiczniejszego wypadku doszło nieco wcześniej, bo na początku lipca. W miejscowości Ołtarzew w woj. mazowieckim
pociąg Kolei Mazowieckich zderzył się z samochodem ciężarowym, który zatrzymał się na torach w obrębie przejazdu kolejowego. 49-letni maszynista stracił życie.
Potrzeba poprawy bezpieczeństwa Konieczność poprawy bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych zapowiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak podczas otwarcia
11. edycji Forum Bezpieczeństwa Kolejowego, która odbyła się w lutym.
Wtórował mu wówczas prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Ignacy Góra mówi, że prowadzone są działania, aby przynajmniej na 500 przejazdach był monitoring wyłapujący nieprawidłowe zachowania kierowców i pieszych.
Praca merytoryczna PKP PLK i Ministerstwa infrastruktury Pierwsze pytania skierowaliśmy do PKP Polskich Linii Kolejowych, które zarządzają znaczną częścią przejazdów kolejowo-drogowych w Polsce. Przynajmniej, jeżeli chodzi o miejsca, gdzie kursują pociągi pasażerskie. Zapytaliśmy: na jakim etapie jest aktualnie wybór przejazdów, na których zainstalowany zostanie system? Ten nie różni się od tych montowanych w obrębie zwykłych skrzyżowań, gdzie odbywa się tylko ruch drogowy. W obydwu przypadkach kamery wyłapują pojazd, który przejechał na czerwonym świetle. W tej sytuacji, ale w odniesieniu do przejazdu kolejowego, mandat może wynieść 2 tys. złotych.
– Aktualnie przejazdy zostały sklasyfikowane, a konkretne lokalizacje zostały przekazane do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego w celu zabudowy fotoradarów – przekazał latem Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK. Dodał, że pierwsze przejazdy wyposażone w ten system działają już od 15 lipca 2023 roku. – Główny Inspektorat Transportu Drogowego z udziałem PKP PLK wprowadził pilotażowy projekt monitoringu przejazdowego, który umożliwia automatyczne nakładanie mandatów na kierowców za złamanie przepisów – uzupełnił przedstawiciel zarządcy.
PKP Polskie Linie Kolejowe przy wyborze przejazdów kolejowych kierowały się dwoma zasadniczymi kryteriami: ilością zagrożeń wynikających z nieprzestrzegania przepisów oraz warunkami technicznymi i ukształtowaniem terenu na przejazdach.
W ministerstwie infrastruktury znajdujemy już tylko potwierdzenie przekazania kwestii systemu do GITD. – Ostateczne zatwierdzenie wybranych lokalizacji było konsultowane z Biurem Bezpieczeństwa PKP PLK oraz Państwową Komisją Badania Wypadków Kolejowych – informuje Anna Szumańska, rzeczniczka Ministerstwa Infrastruktury. Urzędniczka dopowiada, że wprowadzenie systemu rejestracji wjazdu na czerwonym świetle na przejazdach kolejowo-drogowych nie wymagało zmian w przepisach.
Nowa "kolejowa" rola GITD
Przedstawiciel PKP PLK wskazał, że system może pojawić się w przyszłości na innych wybranych przejazdach kolejowych. Jednak dodał, że "ostateczna liczba i terminy instalacji zależą od inwestora, którym obecnie nie są PKP Polskie Linie Kolejowe". Jak już wiemy, to Główny Inspektorat Transportu Drogowego.
W ramach funkcjonowania Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) aktualnie działają cztery systemy RedLight na czterech przejazdach kolejowo-drogowych. Są to:
- ul. Piłsudskiego w Radomsku (woj. łódzkie)
- ul. Cyrulików w Warszawie (woj. mazowieckie)
- ul. Szczecińska i ul. Średzka we Wrocławiu (woj. dolnośląskie)
– Systemy zainstalowane zostały w ramach zrealizowanego już projektu “Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym”. Koszt ich instalacji to ponad 1,17 mln złotych – tłumaczy Wydział Informacji i Komunikacji GITD.
Planowane jest również uruchomienie systemu w piątej lokalizacji, którą jest miejscowość Chełmce w województwie kujawsko-pomorskim. Na tym – jak zaznacza GITD – aktualne plany się nie kończą, chociaż są nadal dość skromne.
W ramach Krajowego Planu Odbudowy, GITD realizuje projekt “Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego na polskich drogach”, który zakłada montaż 5 kolejnych systemów RedLight na przejazdach kolejowo-drogowych. Chodzi o następujące lokalizacje:
- Barwałd Dolny (woj. małopolskie),
- Łąkociny (woj. wielkopolskie),
- Piaski (woj. wielkopolskie),
- Większyce (woj. opolskie),
- Wymysłowo (woj. wielkopolskie).
Do 28 sierpnia trwa zbieranie ofert w przetargu na dostawę i montaż urządzeń we wspomnianych miejscowościach. Jeżeli postępowanie uda się rozstrzygnąć bez problemów, to za kilka miesięcy wymienione przejazdy wyposażone zostaną w charakterystyczne żółte kamery. To będzie jednak zaledwie 10 lokalizacji z pół tysiąca wytypowanych. Być może barierą są koszty. Instalacja tylko jednego systemu - tylko przy 85 proc. dofinansowaniu z UE - wynosi nawet 300 tys. złotych.