Pokładowy system bezpieczeństwa pociągu ETCS Guardia, opracowany przez joint venture Stadlera AngelStar, uzyskał po raz pierwszy zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji w Polsce. System jest zainstalowany w elektrycznych zespołach trakcyjnych Flirt dla Kolei Mazowieckich.
Stadler otrzymał w Polsce pierwszą homologację dla własnego systemu bezpieczeństwa pociągu ETCS Guardia zgodnie z wymaganiami wersji 3.4.0. ETCS to europejski system sterowania pociągiem, który odpowiada standardom sterowania pojazdem obowiązującym w Europie i zapewnia interoperacyjność ruchu kolejowego na wszystkich europejskich trasach – powiedziała Marta Jarosińska, rzecznik prasowy spółki Stadler Polska.
Stadler rozwija swój własny system ETCS od 2016 roku, aby uniezależnić się od dużych światowych dostawców podobnych urządzeń. Guardia została zainstalowana po raz pierwszy we Flirtach
dla szwajcarskiego przewoźnika BLS. Własne urządzenie ETCS zostało opracowane, wdrożone i homologowane wspólnie przez spółkę AngelStar i Stadlera. AngelStar to przedsięwzięcie joint-venture utworzone przez firmy Mermec i Stadler.
Guardia została zabudowana w pięcioczłonowych zespołach trakcyjnych Flirt zamówionych przez Koleje Mazowieckie. Zezwolenie zostało wydane zgodnie z wymogami Rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów „Sterowanie” systemu kolei w Unii Europejskiej.
Guardia automatycznie współpracuje z ERTMS i SHP
Na czym polega specyfika urządzenia? Guardia obsługuje zarówno poziom 1 i 2 ETCS, jak również konwencjonalny system bezpieczeństwa klasy B. Oznacza to, że pociąg może być stale połączony z centrum ETCS, ale może także korzystać z systemów specyficznych dla danego kraju. Dlatego Flirt KM jest wyposażony również w polski system SHP, a przełączenie systemów odbywa się dynamicznie, bez konieczności zatrzymania pojazdu.
– Bardzo się cieszymy z uzyskania pierwszego zezwolenia na dopuszczenie do regularnej eksploatacji pojazdu z systemem ETCS Guardia. To istotny kamień milowy dla spółki AngelStar jak i dla całej Grupy Stadler. Kolejne procesy homologacji są prowadzone w dziewięciu innych krajach i również przebiegają pomyślnie. Dzięki ETCS Guardia Stadler będzie oferował swoim klientom pojazdy o jeszcze wyższej jakości i efektywności – powiedział Alexandre Grêt, szef Stadler Signaling.
Najwyższe standardy bezpieczeństwa na polskich torach
– Zezwolenie uzyskane dla pojazdów Flirt Kolei Mazowieckich jest pierwszym w Polsce zezwoleniem bez żadnych ograniczeń oraz warunków eksploatacyjnych dla zespołu trakcyjnego wyposażonego w ETCS poziomu 2 Baseline 3.4.0. Testy funkcjonalności systemu zostały przeprowadzone z wynikiem pozytywnym przez jednostkę notyfikowaną Instytutu Kolejnictwa podczas jazd próbnych na linii kolejowej E30. System został przetestowany według wszystkich scenariuszy testowych zgodnie ze specyfikacją TSI Sterowanie. W konsekwencji system umożliwia prowadzenie eksploatacji pojazdu przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa, z pełną dynamiczną tranzycją pomiędzy ETCS poziom 1, 2 oraz SHP – wyjaśniła Magdalena Dankowska, dyrektor projektu Flirtów dla KM.
W rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" Marta Jarosińska odpowiadająca za komunikację w Stadlerze Polska potwierdziła, że wydanie zezwolenia ma bezpośrednie przełożenie na przyspieszenie procesu odbioru wyprodukowanych już Flirtów przez Koleje Mazowieckie.