Obecne systemy utrzymania pojazdów kolejowych w absolutnej większości wykorzystują sztywne interwały przeglądowe. Czynności utrzymania najczęściej uzależnione są od osiągnięcia parametru czasu lub określonej wartości wskaźnika eksploatacyjnego, np. przebiegu bądź czasu pracy.
Analizy przeprowadzone przez VIS Systems wykazały, że dla wielu podzespołów wymienianych w procesie utrzymania rzeczywista żywotność jest znacznie dłuższa niż przyjęta w dokumentacji systemu utrzymania. Pojawia się pytanie, czy można zatem wydłużyć czas eksploatacji komponentu i jakimi metodami kontrolować jego stan techniczny dla zachowania bezpieczeństwa eksploatacji. Koszt potencjalnej awarii na szlaku może być znacznie wyższy niż nakład na wcześniejszą wymianę. Jeśli można wydłużyć czas życia podzespołu, to w jakim zakresie możliwa jest zmiana (wydłużenie) przebiegów utrzymaniowych pojazdu. Dla każdego operatora możliwość racjonalnego wydłużenia okresów międzynaprawczych oznacza wzrost dostępności pojazdu – rośnie korzyść z tytułu wykonania dodatkowej pracy oraz obniżenie kosztów operacyjnych pojazdu w roku.
Wibracja jako podstawa diagnostyki
Naprzeciw wychodzą nowoczesne technologie diagnostyczne oparte o analizę widma wibracyjnego. System Perpetuum umożliwia analizę online stanu technicznego następujących podzespołów:
• łożysk osiowych zestawu kołowego,
• kół,
• silnika trakcyjnego,
• przekładni.
Czujniki Perpetuum analizują echo wibracyjne poszczególnych komponentów. Na podstawie zaawansowanych algorytmów identyfikują stan techniczny i przekazują dane online do centralnej bazy danych. Niewątpliwą zaletą systemu jest bezprzewodowa komunikacja pomiędzy układami pomiarowymi a koncentratorem danych, co umożliwia szybką instalację na każdym typie pojazdu kolejowego. Ponadto wszystkie czujniki wykorzystują wibracje jako źródło własnego zasilania. W efekcie nie wymagają jakiegokolwiek okablowania zasilającego i sygnałowego, co fundamentalnie upraszcza sposób ich montażu i użytkowania. Dla przykładu czujnik łożysk może być zainstalowany w ciągu 20 minut!
Informacje, które obniżają koszt użytkowania
System Perpetuum jest innowacją na rynku kolejowym. Stanowi istotny krok w kierunku wdrażania predykcyjnych metod zarządzania utrzymaniem taboru kolejowego. Co równie istotne, przewoźnicy wykorzystujący rozwiązania Perpetuum zyskują szansę na wprowadzenie nowych wydłużonych przebiegów naprawczych, szczególnie w odniesieniu do poziomu P4 (naprawa rewizyjna).
W Wielkiej Brytanii zainstalowanych jest blisko 6000 czujników Perpetuum na elektrycznych i spalinowych zespołach trakcyjnych. Tacy przewoźnicy jak Southeastern czy Southern po okresie eksploatacji próbnej wydłużyli przebiegi P4 o ponad 20% do 1 mln km. Obecnie system jeździ również w pociągach X200 szwedzkiego przewoźnika Statens Järnvägar (składy o prędkości maks. 200 km/h) oraz w składach Eurostar, gdzie monitorowane są m.in. silniki trakcyjne i przekładnie. Ponadto system wdrażany jest w Metro Trains Melbourne.
Perpetuum jest potwierdzonym rozwiązaniem oferującym połączenie trzech istotnych cech – efektywności kosztowej , prostoty eksploatacji i nowej jakości kontroli stanu podzespołu – podkreśla Hubert Stępniewicz, prezes zarządu VIS Systems. – System otwiera zupełnie nowe możliwości optymalizacji zarządzania utrzymaniem pojazdów zarówno pasażerskich jak i towarowych.