Eliminacja kradzieży sieci trakcyjnej to ograniczenie zmian w kursowaniu pociągów, strat finansowych, zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Takie efekty powinien przynieść testowany w Żmigrodzie system antykradzieżowy. Projekt jest realizowany w ramach wspólnego przedsięwzięcia PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju BRIK – Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej.
Jak informuje PKP PLK, na kolejowym poligonie w Żmigrodzie rozpoczęły się testy antykradzieżowego systemu sieci trakcyjnej. Celem jest ochrona zelektryfikowanych linii kolejowych – ograniczenie zmian w ruchu pociągów oraz strat materialnych. Nowoczesne urządzenie z systemem czujników powinno szybko sygnalizować przygotowania do ingerencji lub uszkodzenie sieci trakcyjnej.
Zestawy czujników umieszczono na słupach trakcyjnych. Ich zadaniem jest rozpoznanie działań osób nieuprawnionych przy sieci trakcyjnej i przekazanie informacji do pracowników kolei. System bazuje na analizie różnych sygnałów m.in. zaniku napięcia, drgań przewodów i naciągu sieci trakcyjnej. Dodatkowo monitoring z czujnikiem ruchu wykrywa pojazdy i osoby w pobliżu linii w dzień i w nocy. Zasilanie systemu zapewniają panele fotowoltaiczne.
Testowane antykradzieżowe rozwiązanie ma zapewnić szybką reakcję służb technicznych. System powinien zapobiegać wjazdowi pociągów w uszkodzoną sieć trakcyjną oraz eliminować możliwość porażeniem prądem.
Zakończenie testów systemu zaplanowano w III kw. 2022 r. Po analizie rezultatów prac badawczo-rozwojowych będą podejmowane decyzje dotyczące wdrożenia rozwiązania na sieci kolejowej. Zadanie „Opracowanie i wdrożenie elementów systemu antykradzieżowego sieci jezdnej w transporcie szynowym” realizowane jest przez konsorcjum firm, lider: Instytutu Kolejnictwa.
Kolej na innowacje!
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia BRIK – Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej na rozwój innowacji na kolei do 2033 r. przeznaczą łącznie 100 mln zł. Celem działań jest wzrost innowacyjności i konkurencyjności transportu kolejowego.
Wśród 10 już realizowanych projektów BRIK są m.in.: opracowanie oraz wdrożenie systemu pomiaru temperatury szyn kolejowych, opracowanie systemu zarządzania oświetleniem, rozwiązania umożliwiające zastosowanie paneli fotowoltaicznych na ekranach akustycznych.
W ogłoszonym II konkursie PLK i NCBR poszukują nowych możliwości rozwoju innowacji w branży kolejowej w obszarach: bezpieczeństwo ruchu kolejowego, efektywność energetyczna, ekologia i usprawnienie procesu diagnostyki infrastruktury - przypomina PLK.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.