Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Sypialne zamiast kuszetek – zgodnie z umową PSC

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
02-08-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Sypialne zamiast kuszetek – zgodnie z umową PSC
Fot. Wars
Już od dłuższego czas pasażerowie PKP Intercity kupując tanią kuszetkę otrzymają najprawdopodobniej miejsce w wagonie sypialnym – teoretycznie o wiele droższe. Przyczyną są braki taborowe. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, które kontroluje dopłaty do tych przewozów z pieniędzy publicznych zapewnia, że straty finansowe dla budżetu są niewielkie.

Jak pisaliśmy w lipcu, w wyniku braku wagonów z miejscami do leżenia (kuszetki) z ważnymi przeglądami, PKP Intercity w większości przypadków oferuje przejazd w wagonach sypialnych w cenie kuszetek. To korzystne cenowo dla pasażerów – choć, jak podkreśla PKP Intercity, pasażer otrzymuje mniejszy zakres usług.

Przewoźnik w wyniku takiej praktyki osiąga mniejsze przychody, niż gdyby wagony sypialne kursowały zgodnie ze swoim przeznaczeniem. A warto pamiętać, że na uruchomienie przewozów spółka otrzymuje dotację z budżetu państwa w ramach Umowy Ramowej o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich (Umowy PSC). Gdy przychody są mniejsze, dotacja siłą rzeczy musi wzrosnąć.

MIB nie widzi problemu

Działania spółki w zakresie właściwych zestawień składów pociągów w związku z postanowieniami umowy PSC podlegają kontroli Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. – Uzupełnianie przez PKP Intercity składów pociągów wagonami sypialnymi jest spowodowane wyłącznie bieżącą sytuacją taborową spółki. Działanie takie nie jest niezgodne z treścią Umowy Ramowej – zapewnia „Rynek Kolejowy” rzecznik MIB, Szymon Huptyś.

Zdaniem ministerstwa zmiany przychodów spółki związane z zastępowaniem kuszetek wagonami sypialnymi w skali umowy PSC „są niewielkie”, ponieważ chodzi o „pojedyncze wagony”. – Pomimo mniejszej liczby miejsc w przedziale sypialnym podróżni, którzy kupili bilet na miejsce do leżenia , nie otrzymują standardu oferowanego w ramach opłaty za przejazd w wagonie sypialnym, takich jak wyższy standard pościeli, poczęstunek i pakiet higieniczny – wylicza rzecznik.

Tak jak zdeklasowane „jedynki”

Według informacji Rynku Kolejowego problem nie dotyczy pojedynczych wagonów. Kuszetki 173A kursują tylko w TLK Przemyślanin i TLK Uznam/Wolin (edycje tego samego połączenia), czyli w czterech pociągach. W pozostałych 40 pociągach za wagony z miejscami do leżenia kursują wagony sypialne. To oznacza, że ok. 90 proc. oferty miejsc do leżenia realizowanych jest w wagonach sypialnych. Problemy z dostępnością wagonów-kuszetek sygnalizowaliśmy zresztą już w zeszłym roku.

Przedstawiciel MIB podkreśla , że Umowa Roczna zawarta między MIB a PKP Intercity przewiduje oferowanie miejsc do leżenia w wagonach sypialnych jako rekompensatę za brak kuszetek. – Dlatego działania spółki nie stoją w sprzeczności z postanowieniami umowy. Nie ma więc podstaw do naliczania kar umownych – wyjaśnia dodając, że to analogiczna sytuacja do uzupełniania dostępności wagonów drugiej klasy zdeklasowanymi wagonami pierwszej. –Przewoźnik zobowiązuje się do zapewnienia danej usługi bez wskazywania typu taboru – podsumowuje Huptyś.

Kuszetek nie ma w strategii taborowej przewoźnika

Nie wiadomo, jakie konkretnie kwoty traci PKP Intercity na deklasacji wagonów sypialnych. – Zgodnie z postanowieniami Umowy informacje w niej zawarte, w tym o wysokości przychodów i kosztów związanych z oferowaniem miejsc do leżenia w wagonach sypialnych, stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa PKP Intercity. Warto zauważyć również, że sytuacja, choć sygnalizowana jako „bieżąca” lub „tymczasowa”, w najbliższych latach nie ulegnie zmianie. PKP Intercity nie prowadzi bowiem żadnych działań związanych z pozyskaniem kuszetek. Takie działania nie są też wskazane w strategii taborowej przewoźnika. Rzecznik ministerstwa poinformował jednak, że obecnie w spółce trwają prace nad nową strategią taborową, a kwestia zakupu nowych wagonów z miejscami do leżenia pozostaje otwarta.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wagon Opole z umową na przeglądy z naprawami 104 wagonów PKP Intercity

Tabor i technika

Wagon Opole z umową na przeglądy z naprawami 104 wagonów PKP Intercity

Michał Szymajda 03 sierpnia 2017

Infolinia PKP Intercity pod nowym numerem. Dlaczego?

Pasażer

Kto następny będzie utrzymywać Wi-Fi w Dartach i Flirtach?

Tabor i technika

Podróżuj kulturalnie latem

Pasażer

Podróżuj kulturalnie latem

inf. prasowa 01 lipca 2017

Zobacz również:

Wagon Opole z umową na przeglądy z naprawami 104 wagonów PKP Intercity

Tabor i technika

Wagon Opole z umową na przeglądy z naprawami 104 wagonów PKP Intercity

Michał Szymajda 03 sierpnia 2017

Infolinia PKP Intercity pod nowym numerem. Dlaczego?

Pasażer

Kto następny będzie utrzymywać Wi-Fi w Dartach i Flirtach?

Tabor i technika

Podróżuj kulturalnie latem

Pasażer

Podróżuj kulturalnie latem

inf. prasowa 01 lipca 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5