W dniu 24 marca 2009 r. odbyło się w Centrum Naukowo Technicznym Kolejnictwa w Warszawie (zorganizowane przez Laboratorium Badań Materiałów i Elementów Konstrukcji CNTK) Sympozjum na temat: „Zastosowanie farb wodorozcieńczalnych do malowania pojazdów szynowych”.
Zgromadziło ono przedstawicieli: producentów taboru oraz jednostek wykonujących naprawy i modernizacje pojazdów, producentów i dystrybutorów wyrobów lakierowych oraz urządzeń do ich aplikacji, właścicieli taboru, jednostek badawczych i certyfikujących oraz komisarzy odbiorczych.
Zebranych powitał Dyrektor CNTK dr inż. Andrzej Żurkowski.
Gościem honorowym konferencji była Pani Prezes Polskiego Stowarzyszenia Korozyjnego dr inż. Agnieszka Królikowska.
Referaty były zaprezentowane w ramach dwóch sesji prowadzonych przez dr inż. Jolantę Radziszewską-Wolińską, która też przedstawiła pierwszy z nich (przygotowany wspólnie z inż. E. Naduk i mgr D. Milczarek).
Sympozjum było poświęcone aktualnym wymaganiom prawnym w zakresie środowiska naturalnego oraz środowiska pracy:
• Dyrektywa Rady 1999/13/EC z dnia 11 marca 1999 r. w sprawie ograniczenia emisji lotnych związków organicznych spowodowanej użyciem organicznych rozpuszczalników podczas niektórych czynności i w niektórych urządzeniach mająca na celu obniżenie lub zapobieganie pośrednim lub bezpośrednim wpływom emisji lotnych związków organicznych do środowiska głównie do powietrza, a także potencjalnemu ryzyku dla ludzkiego zdrowia poprzez zapewnienie środków i odpowiednich procedur.
• Dyrektywa 2004/42/We Parlamentu Europejskiego I Rady z dnia 21 kwietnia 2004 w sprawie ograniczeń emisji lotnych związków organicznych w wyniku stosowania rozpuszczalników organicznych w niektórych farbach i lakierach oraz produktach do odnawiania pojazdów. Celem jej jest ograniczenie ogólnej zawartości LZO (lotnych związków organicznych) w niektórych farbach i lakierach i produktach do odnawiania pojazdów w celu zapobiegania lub redukcji zanieczyszczeń powietrza wynikających z udziału LZO w tworzeniu ozonu troposferycznego.
Omówione zostały również aktualne trendy europejskie do stosowania farb wodorozcieńczalnych jako najlepsze rozwiązanie pozwalające na skuteczne ograniczenie emisji LZO, poprawę komfortu i bezpieczeństwa pracy w malarniach, a jednocześnie uzyskanie powłok spełniających oczekiwania odbiorców.
Dyskusja w końcowej części spotkania umożliwiła uczestnikom wymianę poglądów, własnych doświadczeń oraz potrzeb w dziedzinie wymalowań taboru.
W ramach podsumowania stwierdzono, że:
• farby wodorozcieńczalne - mimo wymaganych nakładów finansowych na niezbędne wyposażenie malarni oraz większych kosztów jednostkowych samych farb o (10 do 25)% w stosunku do farb rozpuszczalnikowych – zaczną być coraz powszechniej stosowane również przy modernizacji oraz produkcji taboru na rynek polski,
• przejściową formę dostosowawczą mogą stanowić zestawy hybrydowe,
• tempo zmian dyktować będą dwa czynniki:
o życzenia odbiorców (wyspecyfikowane w wymaganiach przetargowych),
o restrykcje Dyrektyw wymagających ograniczenia emisji LZO (zwanym też z j. ang. VOC).
Sympozjum towarzyszyła również wystawa producentów farb wodorozcieńczalnych oraz urządzeń do ich aplikacji.
* Aleksander Sasim, prezes firmy Becker Farby Przemysłowe opowiadał o możliwościach wykorzystania farb wodorozcieńczalnych w kolejnictwie.
* Z dużym zainteresowaniem zebrani słuchali wykładu Heleny Kuczyńskiej z Instytutu Inżynierii Materiałów Polimerowych i Barwników.
* Dorota Kropelnicka-Babian przekonywała, że optymalnym rozwiązaniem jest farby wodorozcieńczalne z rozpuszczalnikami (rozwiązanie hybrydowe).
* Oryginalny wykład zaprezentował prezes firmy Lankwitzer Polska, Piotr Kubacki (fot. Rynek Kolejowy).