Jastrzębie-Zdrój, największe miasto bez kolei w naszej części Europy, obok Końskich jest jednym z symboli programu Kolej Plus. Dziś (9 listopada) podpisano umowę na przywrócenie tu torów.
O braku linii kolejowej do niemal stutysięcznego Jastrzębia-Zdroju
pisaliśmy wielokrotnie na długo przed tym, gdy temat wykluczenia transportowego pojawił się w debacie publicznej. Gdy zapowiadano program Kolej Plus,
przywrócenie tu połączeń było też jednym z najważniejszych celów projektu.
Będzie nowa linia kolejowaTeraz, gdy PLK sukcesywnie
podpisuje z samorządami kolejne umowy realizacyjne, przyszła kolej i na śląskie miasto. PKP Polskie Linie Kolejowe i Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego podpisały umowę na realizację projektu „Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami” 9 listopada.
Jak informuje PLK, po realizacji projektu czas podróży do Katowic wyniesie około 72 minuty - takim czasem przejazdu
była bardzo rozczarowana część mieszkańców. W ramach projektu o szacowanej wartości 475 mln zł netto wybudowana zostanie nowa jednotorowa linia o długości ok. 20 km na odcinkach: Jastrzębie-Zdrój Centrum – Pawłowice Śląskie oraz Żory – Orzesze. Trasa zostanie zelektryfikowana. Pociągi będą mogły kursować z prędkością do 120 km/h.
Zakładana jest budowa przystanków: Jastrzębie-Zdrój Szkolna, Jastrzębie Bzie, Żory Baranowice, Żory Aleja Zjednoczonej Europy, Palowice Kolonia, Orzesze Zawada oraz modernizacji stacji w Pawłowicach Śląskich. Wszystkie obiekty będą wyposażone w wiaty, ławki, jasne oświetlenie. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Perony zostaną przystosowane do obsługi osób o organicznych możliwościach poruszania się – zapowiada PLK.
Siedem projektów z województwa śląskiego w programie Kolej Plus
Dziś PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały pierwszą umowę z wnioskodawcą Programu Kolej Plus, dotyczącą realizacji projektów na terenie woj. śląskiego. Na liście podstawowej jest łącznie siedem projektów, w tym m.in. „Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę drugiego toru i dodatkowych przystanków osobowych” oraz „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linią kolejową nr 142”.
Warto przypomnieć, że budowę kolei do Jastrzębia-Zdroju
planuje również spółka CPK.