Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Świnoujście: Czy dojdzie do odbudowy linii przez Karnin?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
01-03-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Świnoujście: Czy dojdzie do odbudowy linii przez Karnin?
Autorstwa Tola-102 z polskiej Wikipedii, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.orgStacja Świnoujście Centrum
Niemcy po raz kolejny przymierzają się do odbudowy najkrótszej linii łączącej wyspę Uznam z Berlinem. Na inwestycji może skorzystać także Polska. Koniecznym warunkiem jest jednak przeniesienie strzelnicy wojskowej, przez której teren musiałyby przebiegać tory – informuje w szczecińskim wydaniu Gazeta Wyborcza.

Aby dojechać pociągiem z Berlina na wyspę Uznam, trzeba dziś nadkładać drogi przez zakończoną w Świnoujściu linię nadbrzeżną, obsługiwaną przez UBB. Do 1945 r. istniała krótsza trasa, poprowadzona przez most zwodzony nad rzeką Pianą. W ostatnich dniach II wojny światowej przeprawa została wysadzona w powietrze przez Wehrmacht, a następnie – jedynie na krótko prowizorycznie odbudowana przez Armię Czerwoną.

Władze niemieckiego landu Meklemburgia – Pomorze Przednie planują dziś odbudowę połączenia. Według szacunków trasa „południowa” pozwoliłaby na dojazd z położonego na wyspie Heringsdorfu do Berlina w ciągu 2 godzin i 9 minut. Obecnie podróż w tej relacji kolejową trasą „północną” trwa 3 godziny i 39 minut – znacznie dłużej, niż jazda samochodem.

Ze względów ekonomicznych najlepszym wyjściem byłoby doprowadzenie torów na terytorium Polski, do Świnoujścia – największego miasta na całej wyspie i popularnego uzdrowiska. Przedwojenny ślad linii został już jednak zabudowany, nowa trasa musiałaby więc zostać poprowadzona inaczej. Jedynym możliwym rozwiązaniem jest wykorzystanie terenu obecnej polskiej Strzelnicy Wojskowej Garnizonowej na zachodnich obrzeżach miasta, 600 metrów od granicy.

Zdaniem cytowanego przez Gazetę Wyborczą przewodniczącego niemieckiego Towarzystwa Przyjaciół Kolei Uznam Guthera Jikeli klucz do powodzenia inwestycji jest właśnie w ręku polskich władz. Według organizacji strona polska i niemiecka powinny wspólnie ubiegać się o dofinansowanie z funduszy Interreg, z puli przeznaczonej na transgraniczne inwestycje transportowe. Jeśli odbudowana linia ma dotrzeć do Świnoujścia, konieczna byłaby też zgoda Ministerstwa Obrony Narodowej na przeniesienie wspomnianej strzelnicy. Stowarzyszenie wezwało władze niemieckiego landu do podjęcia negocjacji w tej sprawie z polskim rządem.

Alternatywą dla takiego poprowadzenia linii byłoby zakończenie jej w Heringsdorfie. Ewentualna dalsza jazda do Świnoujścia byłaby wtedy możliwa po zmianie czoła pociągu. W takim wypadku straty poniósłby jednak zarówno inwestor (czas przejazdu do Świnoujścia byłby dłuższy, co czyniłoby połączenie mniej atrakcyjnym dla pasażerów i pogarszało rentowność linii), jak i strona polska. Autor artykułu w Gazecie Wyborczej zwraca uwagę, że odbudowa linii w zaplanowanym kształcie poprawiłaby dostępność komunikacyjną Świnoujścia nie tylko od strony Berlina (co przyniosłoby napływ niemieckich turystów, ożywiając lokalną gospodarkę). Jeszcze ważniejsze byłoby nowe, sprawniejsze połączenie ze Szczecinem przez niemiecki Pasewalk. Pociągi ze stolicy Pomorza Zachodniego dojeżdżałyby wtedy bezpośrednio do lewobrzeżnej części miasta, w której znajduje się większość zabudowy mieszkalnej.

Na razie trwa opracowywanie zamówionego przez niemiecki land studium wykonalności odbudowy linii. Dokument ma być gotowy w marcu.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej Plus: Kolejna śląska inwestycja z przetargiem na projekt

Infrastruktura

Kąty Wrocławskie: Track Tec rozbuduje bocznicę w terminalu

Infrastruktura

Tramwaj podmiejski: Konstantynów wymienia tory, Łódź wciąż czeka

Zintegrowany transport

Jaka przyszłość polskiego rynku taborowego?

Prawo i polityka

Jaka przyszłość polskiego rynku taborowego?

Roman Czubiński 30 maja 2023

Ukraina: Nowe połączenie kolejowe z UE przez Mołdawię

Świat

Zobacz również:

Kolej Plus: Kolejna śląska inwestycja z przetargiem na projekt

Infrastruktura

Kąty Wrocławskie: Track Tec rozbuduje bocznicę w terminalu

Infrastruktura

Tramwaj podmiejski: Konstantynów wymienia tory, Łódź wciąż czeka

Zintegrowany transport

Jaka przyszłość polskiego rynku taborowego?

Prawo i polityka

Jaka przyszłość polskiego rynku taborowego?

Roman Czubiński 30 maja 2023

Ukraina: Nowe połączenie kolejowe z UE przez Mołdawię

Świat

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5