Pierwszy dwukierunkowy Swing Duo, który przedwczoraj dotarł do zajezdni Tramwajów Warszawskich, rozpoczął już testy. Mają zakończyć się jeszcze w tym tygodniu. O tym, kiedy na pokład zabierze pasażerów zadecyduje Ministerstwo Transportu.
- Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa przeprowadza testy tramwaju typu 120 Na Swing Duo celem uzyskania homologacji. Do końca tego tygodnia Instytut przekaże protokół z tych badań producentowi wagonu firmie PESA. Potem producent złoży wniosek do Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej celem uzyskania homologacji - mówi "Rynkowi Kolejowemu" rzecznik Tramwajów Warszawskich Michał Powałka.
- To kiedy zostanie tramwaj dopuszczony do ruchu zależy w dużym stopniu od tego kiedy tramwaj otrzyma homologację od Ministerstwa - mówi rzecznik. Nowy tramwaj nie będzie jednak bezużytecznie czekał na decyzję urzędników - W tym samym czasie nasi motorniczowie będą szkoleni w zakresie obsługi nowego pojazdu - zapewnił rzecznik.
Tramwaje Warszawskie nie podają jeszcze, kiedy do stolicy dotrze pozostałych pięć dwukierunkowych tramwajów. Ma do tego dojść jeszcze jesienią. Miejski przewoźnik zamówił sześć tramwajów dwukierunkowych w ramach kontraktu na 186 tramwajów, ponieważ pojawiły się znaczne opóźnienia w budowie nowej linii na Tarchomin. Na przełomie roku, po ukończeniu budowy sieci trakcyjnej, Swingi Duo pojadą po moście Marii Skłodowskiej-Curie (Północnym) do tymczasowej zawrotki przy ul. Myśliborskiej, zlokalizowanej w niewielkiej odległości od przeprawy.
- Swing Duo różni się od Swinga przede wszystkim tym, że ma dwie kabiny – na krańcach pojazdu. To umożliwi zmianę kierunku jazdy – bez zawracania na pętli. To bardzo istotne rozwiązanie, które na pewno będzie wykorzystywane na moście Północnym. Tramwaj musi być w pełni dostosowany do poruszania się w obu kierunkach. Są drzwi po obu stronach, są dwa biletomaty, a także dwie rampy dla niepełnosprawnych – wymienia cechy nowego pojazdu rzecznik Tramwajów Warszawskich. Z powodu umiejscowienia dodatkowych drzwi i kabin motorniczych, zmniejszyła się liczba miejsc siedzących w tramwaju. Zostało to po części zrekompensowane wprowadzeniem układu siedzeń 2+1 tam, gdzie było to możliwe. Ostatecznie w tramwaju jest 28 miejsc siedzących.
Tramwaje Warszawskie najprawdopodobniej jeszcze przed skierowaniem tramwaju na most Północny będą chciały wykorzystać pojazd do obsługi remontowanych linii, gdzie korzystanie z pętli będzie utrudnione. Jednak nastąpi to dopiero po uzyskaniu homologacji z MTBiGM.