Marszałek województwa świętokrzyskiego, Andrzej Bętkowski (PiS) dołączył do radnych Sejmiku Województwa, sprzeciwiających się zmniejszeniu środków na modernizację linii kolejowej numer 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów.
Informacje o tym, że podczas
nowelizacji Krajowego Programu Kolejowego radykalnie zmniejszono środki na finansowanie prac na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów
jako pierwszy podał "Rynek Kolejowy". Ograniczenie środków na realizację inwestycji z 593,4 mln złotych do 20,8 mln złotych, jak podkreśla urząd marszałkowski województwa, w praktyce oznacza, że w obecnej perspektywie UE zostanie zrealizowana jedynie dokumentacja projektowa przedsięwzięcia.
Oficjalnie potwierdziła to też PKP PLK.
Spowodowało to reakcję władz województwa, które przedstawił Urząd Marszałkowski. – Linia kolejowa stanowi główną arterię komunikacyjną w transporcie kolejowym przechodzącą przez województwo świętokrzyskie i umożliwia mieszkańcom przede wszystkim codzienne podróże do pracy i szkoły. Zatem zaniechanie realizacji ww. projektu modernizacji linii nr 8 pozbawi mieszkańców regionu świętokrzyskiego możliwości korzystania z szybkiego, wygodnego i przyjaznego transportu kolejowego w regionie – napisał w oficjalnym stanowisku marszałek województwa świętokrzyskiego Andrzej Bętkowski (PiS).
Przygotowane przez Departament Transportu i Komunikacji stanowisko zostało przesłane Prezesowi Rady Ministrów oraz parlamentarzystom Ziemi Świętokrzyskiej. Niedawno stanowisko w tej sprawie przyjęli również radni Sejmiku Województwa. “Linia kolejowa nr 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny jest linią pierwszorzędną o znaczeniu państwowym. Wchodzi ona w skład korytarzy transeuropejskich, tworzących sieć TEN-T. Jest również strategiczną linią obsługującą południową część kraju, na której obsługiwanych w regionalnym transporcie kolejowym jest blisko 70% pasażerów rocznie. […] Nie godząc się na stopniowe eliminowanie inwestycji związanych z regionem świętokrzyskim, Sejmik Województwa Świętokrzyskiego oczekuje ponownej weryfikacji założeń Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023 i zmiany Uchwały Rady Ministrów nr 17/2019 z dnia 19 lutego 2019 roku” – czytamy w stanowisku radnych, przyjętym podczas VII Sesji Sejmiku.