Choć województwo łódzkie będzie zlecać obsługę linii Łódź – Skarżysko-Kamienna własnej spółce ŁKA, Polregio nadal będzie uruchamiać połączenia na linii nr 25, w tym do Łodzi. Obaj marszałkowie – łódzki i świętokrzyski – mają bowiem zlecać obsługę kursów międzywojewódzkich odrębnie. Na trasie zobaczymy więc zarówno spalinowe jednostki dawnych Przewozów Regionalnych, jak i nowe hybrydy ŁKA.
Jak poinformowała nas w zeszłym tygodniu Łódzka Kolej Aglomeracyjna, w grudniu tego roku spółka zamierza uruchomić przewozy na swojej kolejnej trasie międzywojewódzkiej –
z Łodzi do Skarżyska-Kamiennej. Na linii nr 25 łączącej Łódź z ważnym węzłem w województwie świętokrzyskim przez Tomaszów Mazowiecki, Opoczno i Końskie mają kursować dwunapędowe hybrydowe zespoły trakcyjne Impuls, które są właśnie dostarczane przez ich producenta – nowosądecki Newag. Wiemy już, że nie oznacza to całkowitej rezygnacji z utrzymywania połączeń z Ziemi Łódzkiej do Skarżyska-Kamiennej przez obecnego operatora, Polregio.
Oddzielne zlecenia od obu marszałków Przewoźnik ten rozpoczął obsługę odcinka Opoczno – Końskie – Skarżysko w grudniu 2021 r., uruchamiając po dwunastoletniej przerwie pięć par kursów, w tym część w relacjach krótszych, np. Końskie – Łódź. – Aktualnie prowadzone są uzgodnienia z województwem łódzkim w zakresie oferty i zasad realizacji rozkładu jazdy 2022/2023 – mówi Izabella Liwanowska, kierownik Oddziału Przewozów Kolejowych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego. Na razie trudno więc mówić o konkretnych rozwiązaniach, jakie zostaną wprowadzone wraz z wejściem w życie kolejnej edycji rocznego grafiku połączeń.
– Niemniej jednak planuje się, że połączenia będą wykonywane przez dwóch operatorów kolejowych, tj. przez Polregio i Łódzką Kolej Aglomeracyjną – stwierdza nasza rozmówczyni. Z przekazanych przez nią informacji wynika, że oba regiony mają zamawiać usługi przewozowe samodzielnie, ale – podobnie jak ma to miejsce obecnie na styku województw łódzkiego i kujawsko-pomorskiego – pociągi finansowane przez każdy z urzędów będą wjeżdżały na teren sąsiedniego województwa. UMWŁ zapłaci więc za obsługę odcinka leżącego na terenie województwa świętokrzyskiego, a UMWŚ – za przejazd swoich pociągów po terenie województwa łódzkiego.
Spalinowe zespoły trakcyjne wciąż dojadą do Łodzi Świętokrzyski marszałek zamówi kursy wyłącznie u dotychczasowego przewoźnika – Polregio. – Planujemy zlecenie usługi wykonywania jednej pary połączeń w relacji Skarżysko-Kamienna – Łódź, jednej pary Skarżysko – Opoczno i jednej Skarżysko – Końskie – wskazuje przedstawicielka samorządu regionalnego. Nie wiemy wciąż, ile kursów do Końskich czy Skarżyska znajdzie się w rozkładzie jazdy ŁKA, która otrzyma zamówienie od łódzkiego marszałka.
Przed publikacją całego rozkładu jazdy, jaki będzie obowiązywać na linii nr 25, trudno wskazać, czy zmiany organizacyjne będą dla pasażerów korzystne, czy też nie. Przykład styku województw łódzkiego i kujawsko-pomorskiego pokazuje jednak, że zamawianie przez oba regiony kursów samodzielnie czasem może wiązać się z nakładaniem się na siebie ofert przygotowanych przez każdy z urzędów marszałkowskich. Pociągi kursują tam w niewielkich odstępach czasowych przy jednoczesnym występowaniu dużych przerw w innych porach dnia.