Nowe EZT, które Polregio planuje kupić w województwie świętokrzyskim, mają być pojazdami o wysokim standardzie – zarówno jeśli chodzi o parametry techniczne, jak i pod względem wyposażenia. Jeśli zakup dojdzie do skutku, będzie można spotkać je na wszystkich obsługiwanych dziś przez przewoźnika trasach zelektryfikowanych w województwie. Pojazdów ma być zaledwie 4, jednak spółka nie widzi problemu w zakupie kolejnej krótkiej serii.
Jak informowaliśmy niedawno, przed Polregio rysuje się
widmo kryzysu taborowego. Jednym z podjętych już działań zaradczych było złożenie wniosków o dofinansowanie zakupu kilku jednostek ze środków unijnych rozdzielanych w ramach programów regionalnych. Większy z nich, obejmujący zakup 4 pojazdów, dotyczy województwa świętokrzyskiego.
„Najlepsze dostępne obecnie parametry”
– Planujemy pozyskać cztery elektryczne zespoły trakcyjne o najlepszych dostępnych obecnie parametrach. Każdy ze składów powinien pomieścić co najmniej 150 pasażerów i być dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności – informuje biuro prasowe Polregio. Przy założeniu, że mowa o miejscach siedzących, chodzi zapewne o pojazdy trzyczłonowe. Według przewoźnika prędkość maksymalna ma być nawet wyższa od 160 km/h – przy kursowaniu na liniach wyposażonych w system ERTMS/ETCS poziomu 2.
Nieco ostrożniej wypowiada się o prędkości samorząd województwa, z którym plany zakupowe zostały uzgodnione. – Planowane do zakupu EZT powinny posiadać prędkość maksymalną wynoszącą co najmniej 160 km/h i przyspieszenie 0,8-1,2 m/s
2 – czytamy w wiadomości z biura prasowego świętokrzyskiego Urzędu Marszałkowskiego. Nowy tabor ma być jednoprzestrzenny (brak drzwi i mostków między wagonami), wyposażony w klimatyzację, monitoring, gniazdka elektryczne i ładowarki USB. Z myślą o obsłudze bardziej obciążonych linii wymagana będzie możliwość jazdy w trakcji wielokrotnej.
Od Buska i Sandomierza po Włoszczowę Północ
Właścicielem nowych nabytków ma być Polregio. Trasy, na których pojazdy mają kursować, to częściowo pokrywające się odcinki: Kielce – Skarżysko-Kamienna, Kielce – Sandomierz, Kielce – Busko-Zdrój, Kielce – Sędziszów, Kielce – Ostrowiec Świętokrzyski, Kielce – Włoszczowa Północ, Sandomierz – Skarżysko-Kamienna, Sandomierz – Ostrowiec Świętokrzyski oraz Skarżysko-Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski.
– Planowane do zakupu 4 EZT będą eksploatowane na ww. relacjach w ruchu regionalnym. Nowe pojazdy będą obsługiwały relacje zgodnie z przypisanym obiegowaniem, które pozwoli na ich efektywne ich wykorzystanie. W sytuacjach nadzwyczajnych, powodowanych zdarzeniami nie dającymi się wcześniej przewidzieć, pojazdy mogą być wykorzystywane również na innych relacjach wynikających z podpisanej umowy z województwem świętokrzyskim i uzgodnień stykowych z sąsiadującymi organizatorami przewozów kolejowych – zastrzega UMWŚw.
Dostawa za trzy lata
Wniosek jest w trakcie oceny, przeprowadzanej właśnie przez Urząd Marszałkowski. – Może ona potrwać do 90 dni roboczych od momentu złożenia dokumentu [tzn. zakończy się nie później niż pod koniec lutego – przyp. RK]. Od zakończenia tego etapu uzależnione są terminy realizacji kolejnych zadań. Zgodnie ze wstępnymi założeniami dostawy pojazdów powinny nastąpić w 2028 roku – odpowiada na pytania „Rynku Kolejowego” Polregio. – Biorąc pod uwagę harmonogram naboru, można przyjąć, że umowa o dofinansowanie będzie zawarta w II kwartale 2025 roku – uściśla samorząd województwa.
Potrzeby zakupu nowych EZT dla Polregio sięgają kilkuset egzemplarzy. Czy nie ma obaw, że dalsza wymiana taboru w oparciu o przetargi na krótkie serie może na dłuższą metę spowodować problemy z serwisowaniem pojazdów i zwiększyć koszty ich utrzymania? – Pracownicy Polregio dysponują wiedzą i doświadczeniem w zakresie utrzymania i naprawy taboru z krótkich serii produkcyjnych. Spółka uwzględnia tę kwestię, biorąc udział w naborze na dofinansowanie zakupu taboru – zapewnia biuro prasowe przewoźnika.