Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Świętokrzyskie: Polregio chce kupić 4 EZT. Jakie?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
10-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Świętokrzyskie: Polregio chce kupić 4 EZT. Jakie?
fot. Polregio
Nowe EZT, które Polregio planuje kupić w województwie świętokrzyskim, mają być pojazdami o wysokim standardzie – zarówno jeśli chodzi o parametry techniczne, jak i pod względem wyposażenia. Jeśli zakup dojdzie do skutku, będzie można spotkać je na wszystkich obsługiwanych dziś przez przewoźnika trasach zelektryfikowanych w województwie. Pojazdów ma być zaledwie 4, jednak spółka nie widzi problemu w zakupie kolejnej krótkiej serii.

Jak informowaliśmy niedawno, przed Polregio rysuje się widmo kryzysu taborowego. Jednym z podjętych już działań zaradczych było złożenie wniosków o dofinansowanie zakupu kilku jednostek ze środków unijnych rozdzielanych w ramach programów regionalnych. Większy z nich, obejmujący zakup 4 pojazdów, dotyczy województwa świętokrzyskiego.

„Najlepsze dostępne obecnie parametry”

– Planujemy pozyskać cztery elektryczne zespoły trakcyjne o najlepszych dostępnych obecnie parametrach. Każdy ze składów powinien pomieścić co najmniej 150 pasażerów i być dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności – informuje biuro prasowe Polregio. Przy założeniu, że mowa o miejscach siedzących, chodzi zapewne o pojazdy trzyczłonowe. Według przewoźnika prędkość maksymalna ma być nawet wyższa od 160 km/h – przy kursowaniu na liniach wyposażonych w system ERTMS/ETCS poziomu 2.

Nieco ostrożniej wypowiada się o prędkości samorząd województwa, z którym plany zakupowe zostały uzgodnione. – Planowane do zakupu EZT powinny posiadać prędkość maksymalną wynoszącą co najmniej 160 km/h i przyspieszenie 0,8-1,2 m/s2 – czytamy w wiadomości z biura prasowego świętokrzyskiego Urzędu Marszałkowskiego. Nowy tabor ma być jednoprzestrzenny (brak drzwi i mostków między wagonami), wyposażony w klimatyzację, monitoring, gniazdka elektryczne i ładowarki USB. Z myślą o obsłudze bardziej obciążonych linii wymagana będzie możliwość jazdy w trakcji wielokrotnej.

Od Buska i Sandomierza po Włoszczowę Północ

Właścicielem nowych nabytków ma być Polregio. Trasy, na których pojazdy mają kursować, to częściowo pokrywające się odcinki: Kielce – Skarżysko-Kamienna, Kielce – Sandomierz, Kielce – Busko-Zdrój, Kielce – Sędziszów, Kielce – Ostrowiec Świętokrzyski, Kielce – Włoszczowa Północ, Sandomierz – Skarżysko-Kamienna, Sandomierz – Ostrowiec Świętokrzyski oraz Skarżysko-Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski.

– Planowane do zakupu 4 EZT będą eksploatowane na ww. relacjach w ruchu regionalnym. Nowe pojazdy będą obsługiwały relacje zgodnie z przypisanym obiegowaniem, które pozwoli na ich efektywne ich wykorzystanie. W sytuacjach nadzwyczajnych, powodowanych zdarzeniami nie dającymi się wcześniej przewidzieć, pojazdy mogą być wykorzystywane również na innych relacjach wynikających z podpisanej umowy z województwem świętokrzyskim i uzgodnień stykowych z sąsiadującymi organizatorami przewozów kolejowych – zastrzega UMWŚw.

Dostawa za trzy lata

Wniosek jest w trakcie oceny, przeprowadzanej właśnie przez Urząd Marszałkowski. – Może ona potrwać do 90 dni roboczych od momentu złożenia dokumentu [tzn. zakończy się nie później niż pod koniec lutego – przyp. RK]. Od zakończenia tego etapu uzależnione są terminy realizacji kolejnych zadań. Zgodnie ze wstępnymi założeniami dostawy pojazdów powinny nastąpić w 2028 roku – odpowiada na pytania „Rynku Kolejowego” Polregio. – Biorąc pod uwagę harmonogram naboru, można przyjąć, że umowa o dofinansowanie będzie zawarta w II kwartale 2025 roku – uściśla samorząd województwa.

Potrzeby zakupu nowych EZT dla Polregio sięgają kilkuset egzemplarzy. Czy nie ma obaw, że dalsza wymiana taboru w oparciu o przetargi na krótkie serie może na dłuższą metę spowodować problemy z serwisowaniem pojazdów i zwiększyć koszty ich utrzymania? – Pracownicy Polregio dysponują wiedzą i doświadczeniem w zakresie utrzymania i naprawy taboru z krótkich serii produkcyjnych. Spółka uwzględnia tę kwestię, biorąc udział w naborze na dofinansowanie zakupu taboru – zapewnia biuro prasowe przewoźnika.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Podlaskie: Plaga ZKA na liniach spalinowych

Pasażer

Podlaskie: Plaga ZKA na liniach spalinowych

Roman Czubiński 04 lutego 2025

W ciągu 5 lat Polregio wycofa 42% floty. Co z nowymi jednostkami?

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Podlaskie: Plaga ZKA na liniach spalinowych

Pasażer

Podlaskie: Plaga ZKA na liniach spalinowych

Roman Czubiński 04 lutego 2025

W ciągu 5 lat Polregio wycofa 42% floty. Co z nowymi jednostkami?

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5