Weekendowe pociągi Kielce – Busko-Zdrój, które wyjadą na tory w najbliższą sobotę, poza terenem Kielc zatrzymają się tylko w Sitkówce Nowinach i Busku. PKP PLK tłumaczą to niskim standardem pozostałych stacji i przystanków. Warunkiem przywrócenia ich do eksploatacji ma być uruchomienie pociągów kursujących codziennie. Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego zapowiada dalsze działania w celu modernizacji linii.
O planach reaktywacji połączeń pasażerskich na linii nr 73
pisaliśmy w kwietniu. Dwie pary pociągów Przewozów Regionalnych będą kursować w soboty i niedziele od 30 czerwca do 2 września. Przyciągnięciu podróżnych ma służyć atrakcyjna taryfa (bilet Kielce – Busko ma kosztować 6,20 zł) oraz obsługa połączenia nowoczesnym taborem (niskopodłogowy elektryczny zespół trakcyjny Impuls). Z rozkładu jazdy na stronie PKP PLK wynika, że w stosunku do kwietniowych zapowiedzi nieznacznemu skróceniu uległ czas przejazdu (50 lub 49 minut zamiast zapowiadanych 53).
Okazało się jednak, że na ofercie nie skorzystają mieszkańcy większości miejscowości położonych przy trasie: postoje poza Buskiem wyznaczono tylko w Sitkówce Nowinach oraz na stacji Kielce Białogon i przystanku Kielce Słowik. Bez dostępu do pociągów nawet w weekendy pozostają mieszkańcy: Brzezin, Nidy, Dębskiej Woli, Włoszczowic, Kijów, Stawian Pińczowskich, Szarbkowa i Grochowisk. Jak twierdzi w wiadomości do nas nasz Czytelnik, budzi to w ludności powiatów: buskiego i pińczowskiego rozczarowanie.
PKP PLK: Najpierw zmodernizujmy perony– Po dłuższym czasie wyłączenia linii z obsługi przez pociągi pasażerskie poza Buskiem pozostałe stacje i przystanki na trasie nie maja warunków do oczekiwanego standardu obsługi podróżnych – tłumaczy rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec. Jak przypomina, zarządca infrastruktury wykonał na trasie Kielce – Busko-Zdrój prace warte ponad 600 tysięcy złotych. – Dzięki temu zapewniony jest przejazd pociągów linią, na której nie prowadzono ruchu pasażerskiego. Zgodnie z ustaleniami z urzędem marszałkowskim przygotowano perony w Busku-Zdroju. Pasażerowie będą mogli bezpiecznie wsiąść do pociągów – dodaje.
Być może brak postojów na większości stacji i przystanków pośrednich okaże się tylko stanem przejściowym w pierwszym okresie funkcjonowania połączenia. – Obecnie przewoźnik zapewnia tylko kursy weekendowe, jednak już linia jest przygotowana do uruchomienia większej liczby pociągów, także w dni powszednie. Rozwój połączeń i gwarancja codziennego wykorzystywania trasy będzie się też łączyła z kolejnymi pracami na linii – deklaruje Siemieniec. Nie precyzuje jednak, jaki czas upłynie, zanim zostaną uruchomione pozostałe punkty handlowe.
UMWŚw: Inwestujemy w kolejInformacje PKP PLK jeszcze w poniedziałek potwierdziła rzecznik prasowy UMWŚw Iwona Sinkiewicz-Potaczała. - Sytuacja [jest] podyktowana stanem infrastruktury kolejowej, który w chwili obecnej uniemożliwia zatrzymywanie się pociągów na wszystkich przystankach i stacjach kolejowych linii nr 73. W miarę podejmowania kolejnych prac i ich postępu możliwe będzie wprowadzanie dodatkowych przystanków pomiędzy stacją Sitkówka Nowiny a Buskiem-Zdrój - zapewnia. Jak dodaje, na wymienionych stacjach i przystankach trzeba przeprowadzić prace remontowo-modernizacyjne, konieczne dla bezpieczeństwa pasażerów.
Sinkiewicz-Potaczała przypomina, że zadanie modernizacji linii Sitkówka Nowiny – Busko Zdrój zostało zgłoszone przez samorząd województwa do PKP PLK S.A. jako inwestycja z dofinansowaniem RPO w kolejnej perspektywie finansowej. Kolejny projekt, „Modernizacja istniejących i budowa nowych przystanków kolejowych”, został wpisany na listę projektów kolejowych do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020 z budżetem w wysokości ok 32 mln zł. - Z uwagi na poziom wykorzystania alokacji na projekty kolejowe jego realizacja w bieżącej perspektywie nie dojdzie jednak do skutku. Województwo prowadzi działania w kierunku pozyskania środków na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla inwestycji z bieżących środków programu - zaznacza rzecznik. Jak zapewnia, opracowanie dokumentacji ma stanowić priorytet. Powinno to umożliwić realizację inwestycji do RPO WŚ 2021-2027.
- W tym kontekście stopniowe rozszerzanie siatki połączeń kolejowych w kierunku Buska Zdroju będzie uzasadniać inwestycje zarządcy dedykowane tej linii - podsumowuje Sinkiewicz-Potaczała. Zwraca też uwagę na plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i służącej dowozowi pasażerów infrastruktury kolejowej, której jednym z elementów ma stać się nowa linia Busko-Zdrój - Żabno.