Dopiero w drugiej połowie 2024 r. zakończy się mocno opóźniona modernizacja linii kolejowej biegnącej ze Skarżyska-Kamiennej do Sandomierza. Oznacza to kolejne miesiące utrudnień dla pasażerów i przewoźników towarowych. Przyczyną zmian w harmonogramie robót jest zwiększenie ochrony przeciwpowodziowej.
Przed rokiem PKP PLK zapowiedziały, że do końca 2023 r.
sfinalizowana zostanie modernizacja linii kolejowej nr 25 Łódź Kaliska – Dębica pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Sandomierzem. Oznaczało to bardzo duże opóźnienie względem pierwotnego harmonogramu robót, bo te miały zostać zakończone dwa lata wcześniej. Pod koniec grudnia jest już jednak jasne, że nie uda się dotrzymać także zaktualizowanego planu. PKP Intercity zapowiedziały, że przynajmniej do czerwca pasażerowie pociągów IC „Witos” i „San” będą musieli korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej.
Linia pobiegnie na wyższych nasypach
– Inwestycja, w ramach której modernizowana jest linia kolejowa nr 25 od Skarżyska-Kamiennej do Sandomierza, jest obecnie w końcowej fazie realizacji – zapewnia Piotr Hamarnik z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Informuje jednak równocześnie, że jeden z trzech wykonawców robót, firma Roverpol, zakończy kontrakt dopiero w trzecim kwartale przyszłego roku. Wcześniej, bo w pierwszym kwartale przyszłego roku, swoje części zadania sfinalizować powinny natomiast spółki ZUE i Sarinż.
Co wpłynęło na tak istotne opóźnienie? – Zmiany w harmonogramie inwestycji wynikają głównie z konieczności uwzględnienia nowych map powodziowych. Skutkowało to koniecznością podwyższenia linii kolejowej, obiektów inżynieryjnych i nasypów – tłumaczy przedstawiciel zarządcy infrastruktury.
Niemal pół mld zł na opóźnione prace
– Obecnie do wykonania pozostała przebudowa stacji Dwikozy oraz modernizacja mostów nad rzekami Opatówką, Trześniówką i Ćmielówką – opisuje nasz rozmówca. Dodaje, że dotychczas odnowiono lub przebudowano 91 obiektów inżynieryjnych, a także zmodernizowano stacje w Wąchocku, Kunowie, Ostrowcu Świętokrzyskim, Starachowicach, Bodzechowie i Ożarowie. Zmodernizowano też przeszło 95 km torów i 26 km sieci trakcyjnej oraz 22 perony. Roboty objęły poza tym system sterowania ruchem wraz z sieciami teletechnicznymi.
– Wartość całej inwestycji to niemal 482 mln zł – powiedział Piotr Hamarnik. Zapewnił, że pomimo opóźnienia dofinansowanie zewnętrzne zostanie w całości wykorzystane. Zadanie jest prowadzone w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.