Województwo świętokrzyskie zakończyło negocjacje z Komisją Europejską dotyczące funduszy z perspektywy 2021-2027. Będą środki na zakup taboru kolejowego, których beneficjentem będzie Polregio. Komisja wykluczyła ostatecznie możliwość dofinansowania taboru hybrydowego, jaki chce pozyskać samorząd.
W sumie do wydania w ramach nowej perspektywy ma otrzymać blisko 1,5 mld zł, tj. ok. 7 mld zł. Z tej puli na projekty transportowe ma być przeznaczonych 190 mln euro - województwo negocjowało to, jaką pulę można przeznaczyć na transport drogowy -
więcej na ten temat można przeczytać tutaj.
Jak czytamy w komunikacie samorządu, ważną kwestia w negocjacjach z Brukselą była m.in. możliwość zakupu z funduszy regionalnych taboru kolejowego. Jak poinformował samorząd, początkowo dopuszczony do dofinansowania tabor hybrydowy został ostatecznie wykluczony z możliwości wsparcia.
W tej sytuacji władze regionalne wspólnie z operatorem przewozów kolejowych Polregio zdecydowały o inwestycjach w tabor bezemisyjny, “na przykład o napędzie wodorowym”, który ma funkcjonować na trasach, które nie są w pełni zelektryfikowane. Warto jednak zauważyć, że możliwy jest też zakup taboru elektryczno-bateryjnego. Na razie
pierwszym województwem, który zapowiedziało postawienie na wodorowe pociągi jest Wielkopolska.
Nie poznaliśmy kwoty, którą województwo chce przeznaczyć na dofinansowanie. Wiadomo na razie, że Polregio będzie beneficjentem projektu. Zakup nie będzie duży, bo zdecydowana większość linii kolejowych w województwie jest zelektryfikowana; pociągi wodorowe lub bateryjne
pojawić się mogą na linii nr 25 przez Skarżysko-Kamienną, Końskie i Opoczno. Na razie jednak
nie wiadomo, kiedy fundusze unijne dla Polski zostaną uruchomione.