Hybrydowe zespoły trakcyjne, które świętokrzyski Urząd Marszałkowski zamierza kupić ze środków unijnego Funduszu Odbudowy, mają zostać wykorzystane na długiej trasie międzywojewódzkiej z Łódzkiego na Podkarpacie – poinformował nas Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego. Pojazdy mają mieć miejsca nawet dla 400 pasażerów. Wnętrze ma być urządzone komfortowo i zapewniać dużo miejsca do przewozu rowerów.
Fiszka projektowa złożona do
Krajowego Planu Odbudowy przez świętokrzyski samorząd wojewódzki przewiduje zakup czterech hybrydowych zespołów trakcyjnych. Pojazdy mają być czteroczłonowe, mieć zwiększoną przestrzeń do przewozu rowerów (przez region przebiega wiele atrakcyjnych szlaków turystyki rowerowej) i odznaczać się podwyższonym standardem. Każda z jednostek ma mieścić od 380 do 400 pasażerów, w tym 150-170 na miejscach siedzących. Miejscem ich stacjonowania będzie Skarżysko-Kamienna.
– Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego planuje zakup pojazdów hybrydowych w celu uruchomienia połączeń kolejowych, realizowanych m. in. na niezelektryfikowanym odcinku linii kolejowej nr 25 od Skarżyska-Kamiennej do Końskich i dalej w kierunku województwa łódzkiego. Zakup taboru umożliwi realizację w pierwszej kolejności połączeń w relacjach: Skarżysko-Kamienna – Łódź Kaliska, Łódź Kaliska – Końskie – Skarżysko-Kamienna – Starachowice – Rzeszów i z powrotem oraz Łódź Kaliska – Skarżysko-Kamienna – informuje rzecznik prasowy marszałka Agnieszka Kołacz-Sarnowska.
Ze względu na brak elektryfikacji części trasy samorząd za optymalny do jej obsługi uważa właśnie tabor dwutrakcyjny. – Powyższe połączenia kolejowe, których trasa przebiega zarówno po liniach zelektryfikowanych jak i liniach kolejowych bez sieci trakcyjnej, dzięki pojazdom hybrydowym będą możliwe do sprawnej i efektywnej kosztowo realizacji, bez konieczności zatrudniania dodatkowego pojazdu trakcyjnego i wykonywania dodatkowych czynności eksploatacyjnych – uzasadnia nasza rozmówczyni. Dobowy obieg jednego pojazdu ma wynosić prawie 1000 km. UMWŚw zakłada wykorzystanie blisko 38% paliwa alternatywnego.
Pociągi w opisanej wyżej relacji mają zaspokajać zgłaszaną przez mieszkańców – jak twierdzi Kołacz-Sarnowska – od wielu lat potrzebę transportową, łącząc Podkarpacie z Łodzią po najkrótszej trasie. Dziś relację tę obsługują tylko nieliczne połączenia autobusowe. Dodatkowym atutem ma być ułatwienie w dojeździe do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Przewozy na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko-Kamienna zostały zawieszone latem 2009 r. W grudniu roku 2012 reaktywowano krótki odcinek Tomaszów – Opoczno, położony na terenie województwa łódzkiego. W planach jest
modernizacja i elektryfikacja odcinka do Opoczna. Czasami władze województw i zarządca infrastruktury wspominają nawet o możliwości budowy nowego odcinka linii kolejowej (Wąsosz Konecki – Tumlin lub w zbliżonej relacji), skracającego dystans między Łodzią a Kielcami.
– W przypadku elektryfikacji ww. odcinka linii kolejowej nr 25 pojazdy kupione w ramach KPO będą wykorzystane do obsługi i wzmocnienia połączeń o zwiększonych potrzebach przewozowych, w tym połączeń turystycznych z uwagi na konstrukcję ww. pojazdów (zwiększona przestrzeń do przewozu rowerów), uzyskując dzięki drugiemu napędowi bezpieczeństwo i gwarancję planowej realizacji podróży – deklaruje Kołacz-Sarnowska.