Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Świętokrzyskie: Czy pociągi wrócą na linię 70?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
13-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Świętokrzyskie: Czy pociągi wrócą na linię 70?
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Reaktywacja kolejnej linii w ruchu pasażerskim i rozpoczęcie tworzenia zintegrowanej sieci kolejowo-autobusowej – to najważniejsze działania w zakresie regionalnych przewozów kolejowych, planowane przez samorząd województwa świętokrzyskiego. Pierwszego w historii regionu otwartego przetargu na wybór przewoźnika kolejowego można się zaś spodziewać w początkach roku 2029.

W ostatnich latach w Świętokrzyskiem wznowiono regionalne przewozy pasażerskie na liniach do Buska Zdroju oraz ze Skarżyska-Kamiennej do Końskich i dalej do Opoczna w województwie łódzkim. W marcu bieżącego roku to samo ma nastąpić na trasie do Sandomierza. Jak dowiadujemy się z odpowiedzi na pytania wysłane do świętokrzyskiego samorządu wojewódzkiego, istnieją plany przywrócenia ruchu na kolejnej trasie.

Wrócą pociągi między Włoszczowicami a Chmielowem?

Mowa o 88-kilometrowej linii 70 Włoszczowice – Chmielów. Przewozy pasażerskie na jej części zawieszono wcześnie, bo w maju 1990 r. (odcinek między Chmielowem a Rytwianami, w których odgałęzia się linia do Połańca). Pozostały fragment linii obsługiwały jeszcze pociągi Włoszczowice – Połaniec, zlikwidowane w dniu tzw. ostrego cięcia, 2 kwietnia 2000 r. Potem, z wyjątkiem szczątkowej oferty InterRegio w latach 2012-2013 i objazdów pociągów PKP Intercity, linię 70 przemierzały już tylko pociągi towarowe.

– Uruchomienie połączeń na ww. linii kolejowej jest zależne w szczególności od poprawy stanu infrastruktury kolejowej, gwarantującej bezpieczeństwo podróży – zastrzega Urząd Marszałkowski. Już przed kilkoma laty władze regionu wymieniały wśród swoich postulatów modernizację linii. O nie najlepszej kondycji linii wydaje się świadczyć prędkość maksymalna – zaledwie 60 km/h na całej długości. Samorząd nie wspomina za to o wspomnianym odgałęzieniu do Połańca (linia 75) – plany takie, o ile istnieją, dotyczą widocznie dalszej perspektywy.

Powstaje plan integracji z autobusami

Nasi rozmówcy nie składają konkretnych deklaracji co do poprawy rozkładu jazdy na czynnych dziś liniach. – Na dzień dzisiejszy trudno wskazać konkretną liczbę nowych połączeń czy też wytypować linie komunikacyjne, na których zostanie zagęszczona sieć połączeń – odpisują. Jak podkreślają, województwo stara się dostosowywać ofertę przewozowej do potrzeb zgłaszanych przez mieszkańców. – Jako przykład można wskazać bieżący rozkład jazdy pociągów, w którym uruchomione zostały dodatkowe połączenia z Kielc do Buska Zdroju, nowe bezpośrednie z Kielc do Łodzi Fabrycznej czy też połączenia do Sandomierza, które w codzienną trasę wyruszą od 9 marca br. – czytamy w wiadomości.

UMWŚw przewiduje też lepsze zintegrowanie kolei ze zbiorowym transportem drogowym. – Trwają prace nad aktualizacją dokumentu pn. Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego Województwa Świętokrzyskiego. W ramach powyższego przewiduje się zakreślenie siatki połączeń kolejowo-autobusowych – informują władze regionu. Szczegóły będą znane zapewne po uchwaleniu aktualizacji.

Za 4 lata – otwarty przetarg na przewozy

W listopadzie 2020 r. Urząd Marszałkowski zawarł z Polregio dziesięcioletnią umowę bezpośredniego powierzenia obsługi kolejowych przewozów regionalnych w województwie. Po jej wygaśnięciu, zgodnie z zasadami unijnego IV Pakietu Kolejowego, powtórzenie takiego kroku nie będzie już możliwe.

– Bieżąca umowa na świadczenie usług publicznych w zakresie wykonywania kolejowych przewozów pasażerskich na terenie województwa świętokrzyskiego zawarta z operatorem Polregio obowiązuje do dnia 14 grudnia 2030 roku. W związku z powyższym, zachowując przy tym niezbędne dla procedury poprzedzającej uruchomienie postępowania terminy, planuje się wszczęcie postępowania przetargowego w pierwszym kwartale 2029 r. – deklaruje samorząd. Na razie przewoźnik w uzgodnieniu z Urzędem Marszałkowskim złożył wniosek o dofinansowanie zakupu czterech nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych, których dostawa ma nastąpić w roku 2028.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5