Województwo świętokrzyskie opublikowało wstępne ogłoszenie informacyjne o zamiarze podpisania dziesięcioletniej umowy na przewozy kolejowe. W planach zapisano nawet pociągi do Warszawy i Rzeszowa.
Ogłoszenie o zamiarze powierzenia przewozów bez przetargu ukazało się w biuletynie unijnym. Chodzi o "świadczenie usług publicznych w zakresie wykonywania wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich na terenie województwa świętokrzyskiego na okres 10 lat od 13 grudnia 2020 roku". Nie podano nazwy wybranego przewoźnika, ale z oczywistych względów muszą to być Przewozy Regionalne.
Przedmiot zamówienia obejmuje wykonywanie pasażerskich przewozów kolejowych w ramach uzgodnionego rozkładu jazdy na następujących liniach komunikacyjnych i odcinkach linii kolejowych z zaznaczeniem, że uruchomienie przewozów do stacji znajdujących się na terenie innego województwa zależne będzie od zawarcia stosownego porozumienia lub dokonania uzgodnień z właściwym województwem – należy to zatem traktować jako perspektywiczny zapis, a nie zapewnienie uruchomienia pociągów w takich relacjach:
- Kielce – Skarżysko-Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski – Sandomierz – granica województwa – Rzeszów/ Stalowa Wola
- Kielce – Sędziszów – granica województwa – Kraków/ Katowice
- Kielce – Włoszczowa – granica województwa – Częstochowa/ Katowice
- Kielce – Sitkówka Nowiny – Busko-Zdrój
Jak czytamy, w przypadku podjęcia przez Organizatora decyzji o zwiększeniu sieci połączeń kolejowych, przedmiot zamówienia może zostać rozszerzony o wykonywanie pasażerskich przewozów kolejowych na innych liniach komunikacyjnych (odcinkach linii), w tym w szczególności:
- Skarżysko-Kamienna – Końskie – granica województwa – Łódź
- Kielce – Skarżysko-Kamienna – granica województwa – Warszawa
- Kielce – Staszów – granica województwa – Tarnobrzeg
Ciekawy jest fakt zapisania w ogłoszeniu połączeń aż do stolic sąsiednich województw – ich przerywanie na granicach województw jest dużym problemem polskiej kolei. Wczoraj rząd przyjął pakiet zmian prawnych w ustawach o transporcie kolejowym i Funduszu Kolejowym, który umożliwia dofinansowanie z funduszu połączeń międzywojewódzkich, ale
tylko na odległość 30 kilometrów od granicy. Nie pomoże to w realizacji połączenia do Warszawy, na którym
bardzo zależy samorządowi. W planie jest też reaktywowane przed rokiem (ale tylko na sezony wakacyjne)
połączenie do Buska-Zdroju. Realizacja połączeń do Tarnobrzega będzie z kolei możliwa w przypadku modernizacji linii nr 70 Włoszczowice – Chmielów.
Warto dodać, że w tym roku podobne ogłoszenie o zamiarze powierzenia przewozów tuż przed
wejściem w życie IV pakietu kolejowego, nakazującego organizację przetargów, podjęły m. in.
województwo śląskie czy
lubelskie. Jak dotąd tylko dwa samorządy w Polsce zdecydowały się na organizację przetargu, który wyłoni wykonawcę usług. To województwo
lubuskie i
kujawsko-pomorskie.